Технологиите на полагане на паветата в центъра на Варна и на ул. „8-ми ноември” са различни. Това твърди в писмо до Дарик Варна и още две варненски медии управителят на „Трафик Холдинг” инж. Николай Димитров. Фирмата, която изпълнява ремонта на Пешеходния ринг „Обединение Зебра” е част от посочения холдинг, а шефът му поиска право на отговор заради статия в www.dariknews.bg от 28 юли, озаглавена „На ул. "8-ми ноември" паветата от центъра изглеждат различно”, препечатана и в сайтовете Петел.бг и Морето.нет.
В писмото си до Дарик Димитров обяснява, че договорът с Община Варна му забранява да коментира работата на фирмата в центъра, но нямало юридическа причина да не коментира подреждането на паветата по ул. „8-ми ноември“, където, според него, настилката щяла да се разруши заради грешки в изпълнението.
За ремонта на улицата (за което отговаря Обединение АБ Варна), Николай Димитров дава следната оценка:
„Моето мнение на инженер със специалност пътно строителство е следното:
- Основата, върху която са положени паветата е добре предвидена и изпълнена;
- Постигнатата равност и визуален ефект е много добра;
- При полагане на павета върху пясъчна подложка, малката ширина на фугите и/или липсата на такива е сериозна технологична грешка, която ще даде своето негативно отражение по време на експлоатацията на настилката по улицата. Правилно избраната ширина на фугата в зависимост от конкретно използвания материал е от изключително важно значение. По време на експлоатацията, при неизбежното слягане на настилката, паветата, положени без фуга или такава под 2 мм., ще доведе до триенето им едно в друго и съответно до нарушаване на тяхната цялост.
Допълнително, влизането на аварийни автомобили (което е неминуемо по време на експлоатацията) ще доведе до обрушване на скъпо струващите павета, тъй като те се твърде плътно допрени едно в друго. Избраният тип немско паве има висока якост и е здраво, но е с крехка структура и подреждането му без фуга води до висок риск от чупливост по време на експлоатацията им поради описаните по-горе причини.
Ето защо, подреждането на конкретните павета без фуга или с много малка такава, може и да изглежда в първоначалния момент на експлоатация визуално по-красиво, но правилната технология, която гарантира качество, е различна от използваната. Предвид това считам, че използването на пари от общинския бюджет за скъпо струващи материали изисква предварително проучване на мнение от професионалисти, за да се гарантира оптималност между цена и качество при дълготрайна употреба.”
А така изглеждат паветата на централната пешеходна зона
Ето писмото от управителя на „Трафик Холдинг”, което публикуваме дословно като право на отговор, което дължим на всеки, почувствал се засегнат.
ПРАВО НА ОТГОВОР
от инж. Николай Димитров, управител на Трафик Холдинг
Бих искал да се възползвам от правото си на отговор на публикации със заглавие „На ул.“8-ми ноември“ паветата изглеждат различно“ (или близко до това), публикувани на 28-29.07.2014 г., както следва:
http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=1302352
http://www.moreto.net/novini.php?n=259438
http://petel.bg/Redyat-pavetata-do-Malkite-termi-po-dobre-otkolkoto-v-tsentara-na-Varna__76307
Статията се позовава на коментара, който представител на община Варна - Заместник-кметът Христо Иванов прави за полагането на клинкерни павета на улица „8-ми ноември“ и пешеходната зона на бул. „Княз Борис I“.
Не мога да се съглася с изразеното мнение, че технологиите на полагане в двете зони са едни и същи. Категорично твърдя, че това не е вярно, тъй като основите, върху които се полагат паветата не са едни и същи, не са едни и същи ширините на фугите и пр. Тъй като договора, който съм подписал с Община Варна за изграждането на пешеходна зона на гр.Варна, не ми позволява да давам изявления в пресата без изричното писмено съгласие на кмета, аз не мога да коментирам предвидената в проекта технология и материал за полагане, но няма юридическа причина, която да ме спре да коментирам подреждането на паветата по ул. „8-ми ноември“.
Моето мнение на инженер със специалност пътно строителство е следното:
- Основата, върху която са положени паветата е добре предвидена и изпълнена;
- Постигнатата равност и визуален ефект е много добра;
- При полагане на павета върху пясъчна подложка, малката ширина на фугите и/или липсата на такива е сериозна технологична грешка, която ще даде своето негативно отражение по време на експлоатацията на настилката по улицата. Правилно избраната ширина на фугата в зависимост от конкретно използвания материал е от изключително важно значение. По време на експлоатацията, при неизбежното слягане на настилката, паветата, положени без фуга или такава под 2 мм., ще доведе до триенето им едно в друго и съответно до нарушаване на тяхната цялост. Допълнително, влизането на аварийни автомобили (което е неминуемо по време на експлоатацията) ще доведе до обрушване на скъпо струващите павета, тъй като те се твърде плътно допрени едно в друго. Избраният тип немско паве има висока якост и е здраво, но е с крехка структура и подреждането му без фуга води до висок риск от чупливост по време на експлоатацията им поради описаните по-горе причини.
Ето защо, подреждането на конкретните павета без фуга или с много малка такава, може и да изглежда в първоначалния момент на експлоатация визуално по-красиво, но правилната технология, която гарантира качество, е различна от използваната. Предвид това считам, че използването на пари от общинския бюджет за скъпо струващи материали изисква предварително проучване на мнение от професионалисти, за да се гарантира оптималност между цена и качество при дълготрайна употреба.
Предвид горепосоченото, не мога да намеря логика и професионален коментар на мнението, изразено от г-н Иванов, че няма разлика в технологиите на полагане на настилката на двете места и твърдението му, че единствената разлика се състои в следното: „Може би едните не си държат ръцете в джобовете“.
Считам, че не е достойно за уважение поведение, с което се хвърля в медиите обвинение срещу някого, комуто в същото време с договор си забранил да се защитава и да не изразява становища. Моите работници са достойни хора, които съвестно изпълняваха одобрения проект и указанията на администрацията – добри или лоши, професионални или не. Работниците не си държаха ръцете в джобовете и ми беше болно, че върху тях се изсипа цялата жлъч за нещо, за което нямаха ни най-малка вина. Искрено вярвам, че времето ще покаже кой си беше сложил ръце върху очите и ушите и така и не успя да чуе разумните предложения, които в продължение на месеци се опитвахме да дадем за този толкова важен проект за всички нас – жителите на Варна. И нека всеки от нас да има смелостта да носи отговорност за всички свои решения, действия и изявления.
С уважение към Варна и варненци и с надежда, че всичко, което правим за нашия обичан град, ще бъде добро и качествено,
Инж. Николай Димитров