Общо 81% от родителите, участвали в национално проучване "Степента на отчужденост на родителите от училищния живот на децата си", декларират, че са доволни от влиянието, което училището оказва върху тяхното дете. Това заяви Анастас Стефанов от Изследователския център "Тренд" при представяне на изследването на форума "Да върнем родителите в училище", организиран от българския представител в Европейския парламент Асим Адемов.
Стефанов уточни, че в проучването през февруари са участвали 1000 родители на ученици между пети и седми клас, както и родители на ученици от осми до 12-и клас.
В най-голяма степен не са доволни родителите на учениците в София, което може да се отдаде на различни причини, но най-вече на "негласния разказ за престижни и не толкова престижни училища", а в малките населени места родителите нямат толкова голям избор и са доволни и от по-малкото в образованието, коментира социологът.
Трябва да се работи за намаляване на агресията в училище, съгласен е просветният министър
Той съобщи, че близо една трета от анкетираните родители заявяват, че не познават директора на училището, в което учи тяхното дете, а 70% декларират, че го познават. 93% от родителите казват, че познават класния ръководител на тяхното дете, което е нормално, но притеснително е, че има родители, които не го познават, посочи Стефанов.
По думите му 84% от родителите заявяват, че получават информация за своето дете, основно на родителски срещи, но те не са много често през учебната година. Затова тук говорим за доста тревожна периодичност на комуникацията, коментира Стефанов. Той добави, че 41% от родителите казват, че комуникират с класния ръководител с телефонни разговори. Много нисък е процентът на електронната комуникация между родителите и класния ръководител - чрез електронна поща или електронен портал, и е необходимо по-сериозно използване на новите технологии в образователната комуникация, е мнението на социолога.
Ученички се биха с юмруци пред публика във Варна
51% от родителите в проучването са споделили, че се информират за предстоящи родителски срещи от своето дете, а други 32% - от неговия бележник. Само 9% се информират от обаждане по телефона за родителските срещи, а 3% - от електронна комуникация. Като електронната комуникация между училището и родителите я има основно в столичните училища, и в от няколко областни центъра.
5% от родителите декларират, че никога не посещават родителските срещи на своето дете. Един от най-интересните въпроси е дали родителите разговарят с децата си преди да отидат на родителска среща, отбеляза Анастас Стефанов. И уточни, че над една четвърт от родителите признават, че имат такъв разговор с децата си.
Младежи изкъртиха вратата на училище, за да се саморазправят с ученик
Тревожни данни се получават на въпроса как се информират родителите, ако детето им има затруднения в ученето, отбеляза социологът. По думите му 77% от родителите отговарят, че от детето, а само под една пета от родителите се информират от училището. 44% от родителите споделят, че детето им има трудности с учебния процес, а 46% - че няма.
От първата група родители - 42% казват, че помагат на своето дете у дома, че използват частни уроци - малко над една трета от родителите, а едва на трето място е консултацията с учители по предмета. Това говори за "скъсана връзка между родител - училище, родител - учител, като се търси решението чрез частни уроци, курсове и школи", коментира Стефанов. Той добави, че едва 4% от родителите са разговаряли по този проблем с класния ръководител.
Поредна агресия в училище: Ученици пребиха учител в гимназия
Данните показват, че една трета от родителите знаят, че тяхното дете е ставало свидетел на някакъв вид агресия, а 41%, че не е ставало свидетел. По-сериозни натрупвания на агресия има в областните центрове и в столицата, за разлика от малките населени места, посочи социологът. По думите му 81% от родителите заявяват, че детето им би споделило, ако стане свидетел на вид агресия в училище, а едва 5% - че не би им споделило. 74% от родителите знаят, че детето им не е участвало в сбиване или в агресия, 14% - не знаят, само 8% от родителите заявяват, че детето им е било потърпевш, а едва 2% - че детето им е предизвикало конфликт.
При проблем с агресия 45% от родителите казват, че ще се срещнат с класния ръководител, 26% - че ще уведомят директора, 15% ще разговарят с децата си, а само 2% от родителите ще искат среща с психолога на училището. Но само 36% от родителите са заявили, че знаят, че има вече психолози в училищата, отбеляза Стефанов.
На дискусията министърът на образованието и науката Красимир Вълчев каза, че родителите и училището имат обща задача и мисия, и тя е свързана с образованието на учениците. Затова трябва да има доверие, ангажираност и разговор между тези две страни в образованието, добави той.
Стефанов уточни, че в проучването през февруари са участвали 1000 родители на ученици между пети и седми клас, както и родители на ученици от осми до 12-и клас.
В най-голяма степен не са доволни родителите на учениците в София, което може да се отдаде на различни причини, но най-вече на "негласния разказ за престижни и не толкова престижни училища", а в малките населени места родителите нямат толкова голям избор и са доволни и от по-малкото в образованието, коментира социологът.
Трябва да се работи за намаляване на агресията в училище, съгласен е просветният министър
Той съобщи, че близо една трета от анкетираните родители заявяват, че не познават директора на училището, в което учи тяхното дете, а 70% декларират, че го познават. 93% от родителите казват, че познават класния ръководител на тяхното дете, което е нормално, но притеснително е, че има родители, които не го познават, посочи Стефанов.
По думите му 84% от родителите заявяват, че получават информация за своето дете, основно на родителски срещи, но те не са много често през учебната година. Затова тук говорим за доста тревожна периодичност на комуникацията, коментира Стефанов. Той добави, че 41% от родителите казват, че комуникират с класния ръководител с телефонни разговори. Много нисък е процентът на електронната комуникация между родителите и класния ръководител - чрез електронна поща или електронен портал, и е необходимо по-сериозно използване на новите технологии в образователната комуникация, е мнението на социолога.
Ученички се биха с юмруци пред публика във Варна
51% от родителите в проучването са споделили, че се информират за предстоящи родителски срещи от своето дете, а други 32% - от неговия бележник. Само 9% се информират от обаждане по телефона за родителските срещи, а 3% - от електронна комуникация. Като електронната комуникация между училището и родителите я има основно в столичните училища, и в от няколко областни центъра.
5% от родителите декларират, че никога не посещават родителските срещи на своето дете. Един от най-интересните въпроси е дали родителите разговарят с децата си преди да отидат на родителска среща, отбеляза Анастас Стефанов. И уточни, че над една четвърт от родителите признават, че имат такъв разговор с децата си.
Младежи изкъртиха вратата на училище, за да се саморазправят с ученик
Тревожни данни се получават на въпроса как се информират родителите, ако детето им има затруднения в ученето, отбеляза социологът. По думите му 77% от родителите отговарят, че от детето, а само под една пета от родителите се информират от училището. 44% от родителите споделят, че детето им има трудности с учебния процес, а 46% - че няма.
От първата група родители - 42% казват, че помагат на своето дете у дома, че използват частни уроци - малко над една трета от родителите, а едва на трето място е консултацията с учители по предмета. Това говори за "скъсана връзка между родител - училище, родител - учител, като се търси решението чрез частни уроци, курсове и школи", коментира Стефанов. Той добави, че едва 4% от родителите са разговаряли по този проблем с класния ръководител.
Поредна агресия в училище: Ученици пребиха учител в гимназия
Данните показват, че една трета от родителите знаят, че тяхното дете е ставало свидетел на някакъв вид агресия, а 41%, че не е ставало свидетел. По-сериозни натрупвания на агресия има в областните центрове и в столицата, за разлика от малките населени места, посочи социологът. По думите му 81% от родителите заявяват, че детето им би споделило, ако стане свидетел на вид агресия в училище, а едва 5% - че не би им споделило. 74% от родителите знаят, че детето им не е участвало в сбиване или в агресия, 14% - не знаят, само 8% от родителите заявяват, че детето им е било потърпевш, а едва 2% - че детето им е предизвикало конфликт.
БГНЕС
При проблем с агресия 45% от родителите казват, че ще се срещнат с класния ръководител, 26% - че ще уведомят директора, 15% ще разговарят с децата си, а само 2% от родителите ще искат среща с психолога на училището. Но само 36% от родителите са заявили, че знаят, че има вече психолози в училищата, отбеляза Стефанов.
На дискусията министърът на образованието и науката Красимир Вълчев каза, че родителите и училището имат обща задача и мисия, и тя е свързана с образованието на учениците. Затова трябва да има доверие, ангажираност и разговор между тези две страни в образованието, добави той.