В началото на всяка нова година международни анализатори и големи компании за храни публикуват прогнози за предстоящите тенденции в храните. Някои от тях никога няма да се наложат, други ще доминират за известно време и ще бъдат забравени, а трети ще се превърнат в част от начина ни на живот. И така, как ще се храним през 2023 г.? Загрижеността за климата, кризите, новите технологии и последиците от карантината изглежда играят своята роля. От убе до коктейли с морски дарове и "хибридни меса" - ето част от това, което (вероятно) ще ядем през 2023 г., разкрива гръцкият „Гастрономус“.
Първи срещи с убе
Убе, лилав батат (вид нишестен грудков зеленчук) с леко орехов вкус и ванилов аромат, произхожда от Филипините, но тази година е на път да стане негова година и да придобие световна известност. Вероятно ще го виждаме в тарти, коктейли, вафли. Популярността му се дължи на общия интерес към ярките, но естествени цветове в храните, които ги правят по-фотогенични и способни да спечелят повече сърца в социалните мрежи. В Атина вече има няколко азиатски магазина за хранителни стоки, в които се продава сушено убе на прах, което се използва за добавяне на цвят към всякакви десерти.
Разширени възможности за избор на протеини
Повече от половината (52%) от световните потребители се смятат за флекситарианци (храненето им се основава предимно на храни от растителен произход, които не са особено преработени, но включва и малко количество животински продукти), като включват животински протеини и от растителен произход, но също така и нови, алтернативни протеини. В рамките на тези 52% почти две трети подчертават, че "се опитват да ядат повече храни от растителен произход", което предизвиква търсене на разширени възможности за избор на протеини. По-младите поколения, които са израснали с технологиите, приемат прилагането на научните открития при приготвянето на храната, като новите практики (клетъчно земеделие, прецизна ферментация и др.).
Но търсенето на "месо" от растителни суровини намалява
След като продажбите на имитации на месо от растителни суровини в супермаркетите спаднаха с около 10%, а цената на акциите на Beyond Meat се понижи от 108 долара на около 12 долара, изглежда, че интересът към тази категория храни е намалял. Сред причините за този спад са цената, вкусът и нарастващият скептицизъм по отношение на ползите за здравето, които тези продукти обещават на потребителите - един поглед върху опаковките им показва, че това са силно преработени храни. Това обаче не означава, че ще спрем да виждаме нови алтернативни протеини.
"Хибридните меса", съчетаващи лабораторно месо (месо, което е отгледано в лаборатория, като за суровина са използвани клетки от живи животни) и имитации на растителна основа, може би са бъдещето.
Желето се завръща
Евтините желирани десерти изживяха слава през последните десетилетия, но в един момент бяха сметнати за старомодни и забравени. Напоследък обаче изглежда, че те се завръщат в... нови опаковки. Очарователните желирани сладкиши на Nünchi се асоциират с големи марки (Nike, Skims, Hendrick's Gin, Bottega Veneta, Apple и др.), а големи сайтове наскоро включиха рецепти с желе в предлаганите от тях менюта за празниците. Според Punch шотовете с желе (jello-o shots) в подобрен вид отново стават модерни, докато заснемането на себе си да ядеш желе по някаква причина е на мода в Tik Tok. Очаква се да видим и други желирани сладкиши, както и коктейли под формата на желе.
Идват коктейли с морски дарове
От другата страна на Атлантическия океан напоследък мартинитата имат вкус на море. „Ню Йорк Таймс“ цитира примери за мартини със саламура, с рибен сос, но и с джин или вермут, ароматизирани с пушена риба. Няколко прогнози за хранителните тенденции през годината са единодушни, че морските вкусове (стриди, бульон от миди, водорасли и др.) ще намерят място в коктейлите през 2023 г.
Прозрачност и проследимост
Искаме да знаем откъде идва храната ни, кой я е направил и с какви съставки. Искаме също така да знаем как се произвеждат хранителните продукти и повече от всякога се интересуваме дали условията на производството им са хуманни. Все повече потребители искат да подкрепят компании, които според тях работят прозрачно, а технологии като блокчейн насърчават проследяването на продуктите и суровините.
Новата дума на годината е "regenivore".
След термините климактериан, флекситарианец или социален месоядец (човек, който яде месо само по социални причини), все по-често се използва нова дума, за да се определят новите начини на хранене. Regenivore вече се определят като потребители, които не само дават приоритет на устойчивото развитие, но и изискват от хранителните компании да прилагат практики, които активно "лекуват" планетата (напр. по-строги правила за хуманно отношение към животните, намаляване на въглеродния отпечатък на селскостопанските практики, опаковки, които произвеждат по-малко отпадъци, и т.н.).
Взаимодействие и малко шоу
След близо три години на ограничено социално взаимодействие и много доставки, се очаква хората да търсят ресторанти, които предлагат взаимодействие и малко шоу. Изработените ледени скулптури, пламтящите десерти като "Печена Аляска" и ефектните коктейли, които променят цвета си или изпускат дим, ще се появят, за да върнат малко вълнение в ежедневието ни. Храната и музиката ще съжителстват по нови начини, например нови версии на стария пиано бар или нови форми на бар-ресторант.
Храним се у дома (да, отново)
Големите маси, барбекютата и събиранията у дома продължават с пълна сила. Повишените цени в ресторантите играят своята роля за това и все повече хора предпочитат домашните събирания за хранене.
Първи срещи с убе
Убе, лилав батат (вид нишестен грудков зеленчук) с леко орехов вкус и ванилов аромат, произхожда от Филипините, но тази година е на път да стане негова година и да придобие световна известност. Вероятно ще го виждаме в тарти, коктейли, вафли. Популярността му се дължи на общия интерес към ярките, но естествени цветове в храните, които ги правят по-фотогенични и способни да спечелят повече сърца в социалните мрежи. В Атина вече има няколко азиатски магазина за хранителни стоки, в които се продава сушено убе на прах, което се използва за добавяне на цвят към всякакви десерти.
Istock
Повече от половината (52%) от световните потребители се смятат за флекситарианци (храненето им се основава предимно на храни от растителен произход, които не са особено преработени, но включва и малко количество животински продукти), като включват животински протеини и от растителен произход, но също така и нови, алтернативни протеини. В рамките на тези 52% почти две трети подчертават, че "се опитват да ядат повече храни от растителен произход", което предизвиква търсене на разширени възможности за избор на протеини. По-младите поколения, които са израснали с технологиите, приемат прилагането на научните открития при приготвянето на храната, като новите практики (клетъчно земеделие, прецизна ферментация и др.).
Но търсенето на "месо" от растителни суровини намалява
След като продажбите на имитации на месо от растителни суровини в супермаркетите спаднаха с около 10%, а цената на акциите на Beyond Meat се понижи от 108 долара на около 12 долара, изглежда, че интересът към тази категория храни е намалял. Сред причините за този спад са цената, вкусът и нарастващият скептицизъм по отношение на ползите за здравето, които тези продукти обещават на потребителите - един поглед върху опаковките им показва, че това са силно преработени храни. Това обаче не означава, че ще спрем да виждаме нови алтернативни протеини.
"Хибридните меса", съчетаващи лабораторно месо (месо, което е отгледано в лаборатория, като за суровина са използвани клетки от живи животни) и имитации на растителна основа, може би са бъдещето.
Istock
Евтините желирани десерти изживяха слава през последните десетилетия, но в един момент бяха сметнати за старомодни и забравени. Напоследък обаче изглежда, че те се завръщат в... нови опаковки. Очарователните желирани сладкиши на Nünchi се асоциират с големи марки (Nike, Skims, Hendrick's Gin, Bottega Veneta, Apple и др.), а големи сайтове наскоро включиха рецепти с желе в предлаганите от тях менюта за празниците. Според Punch шотовете с желе (jello-o shots) в подобрен вид отново стават модерни, докато заснемането на себе си да ядеш желе по някаква причина е на мода в Tik Tok. Очаква се да видим и други желирани сладкиши, както и коктейли под формата на желе.
Istock
От другата страна на Атлантическия океан напоследък мартинитата имат вкус на море. „Ню Йорк Таймс“ цитира примери за мартини със саламура, с рибен сос, но и с джин или вермут, ароматизирани с пушена риба. Няколко прогнози за хранителните тенденции през годината са единодушни, че морските вкусове (стриди, бульон от миди, водорасли и др.) ще намерят място в коктейлите през 2023 г.
Прозрачност и проследимост
Искаме да знаем откъде идва храната ни, кой я е направил и с какви съставки. Искаме също така да знаем как се произвеждат хранителните продукти и повече от всякога се интересуваме дали условията на производството им са хуманни. Все повече потребители искат да подкрепят компании, които според тях работят прозрачно, а технологии като блокчейн насърчават проследяването на продуктите и суровините.
Новата дума на годината е "regenivore".
След термините климактериан, флекситарианец или социален месоядец (човек, който яде месо само по социални причини), все по-често се използва нова дума, за да се определят новите начини на хранене. Regenivore вече се определят като потребители, които не само дават приоритет на устойчивото развитие, но и изискват от хранителните компании да прилагат практики, които активно "лекуват" планетата (напр. по-строги правила за хуманно отношение към животните, намаляване на въглеродния отпечатък на селскостопанските практики, опаковки, които произвеждат по-малко отпадъци, и т.н.).
Взаимодействие и малко шоу
След близо три години на ограничено социално взаимодействие и много доставки, се очаква хората да търсят ресторанти, които предлагат взаимодействие и малко шоу. Изработените ледени скулптури, пламтящите десерти като "Печена Аляска" и ефектните коктейли, които променят цвета си или изпускат дим, ще се появят, за да върнат малко вълнение в ежедневието ни. Храната и музиката ще съжителстват по нови начини, например нови версии на стария пиано бар или нови форми на бар-ресторант.
Храним се у дома (да, отново)
Големите маси, барбекютата и събиранията у дома продължават с пълна сила. Повишените цени в ресторантите играят своята роля за това и все повече хора предпочитат домашните събирания за хранене.