Кметът на Габрово председателства Оперативното бюро на ХVІІ Международен панаир на традиционните занаяти

/ Оперативно бюро на Панаира, ЕМО
Кметът на Габрово Таня Христова председателства заседание на Оперативното бюро на ХVІІ Международен панаир на традиционните занаяти, който се провежда от 6 до 8 септември в музей „Етър”.

Тя призова голямото събитие тази година да бъде на още по-високо ниво, да е вдъхновяващо за младите хора, които да бъдат провокирани да развиват и осъвременяват стари занаяти.

Още в началото Таня Христова изрази своето удовлетворение от сериозното присъствие на представители на сериозни институции в заседанието на Оперативното бюро – Министерство на културата, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”, Нов български университет, Институт по етнология към БАН, Занаятчийска камара.

Кметът на Габрово Таня Христова: „Добре дошли в нашия български дом „Етър”-а”
 
Директорът на музей „Етър” проф. д-р Светла Димитрова обобщи иновациите, които екипът й предлага за ХVІІ Международен панаир на традиционните занаяти.
 
Тя изтъкна, че този път участието на майстори ще бъде само със специална покана, отправена от музея. Подбрани са занаятчии със сериозен принос към съхранението на определен занаят. През 2019-та музей „Етър” навършва 55 години от създаването си, което e повод майсторите да бъдат отличени по този начин.
 
Отчетени са световните тенденции в развитието на занаятите - съчетанието между традициите и разбирането за изкуство в настоящето. Затова утвърдената вече Арт зона и самото Изложение по време на Панаира този път няма да бъдат разделяни. Събирането им подчертава приемствеността във времето и модернизацията на даден занаят.
 
Майсторската надпревара ще се проведе пред Книгопродавницата в музей „Етър”. Проф. д-р Димитрова подчерта, че мястото е много атрактивно за тази важна панаирна проява, тъй като дава възможност за привличане интереса на основната част от публиката. Точно отсреща ще бъдат разположени участниците в Младежката секция на Майсторската надпревара.

За трети път чрез нея се стимулира приемствеността в занаятчийството, като се привличат ученици от български учебни заведения. В първото издание на Младежката секция бяха включени младежи от гимназията по изкуства в Трявна, през втората - от училището по каменоделство в село Кунино, а през тази година от Националното училище за приложни изкуства „Проф. Венко Колев” в Троян.

Грънчари ще мерят сили в Майсторската надпревара през 2019 г. (СНИМКИ)

 
1/3 от изложителите през 2019 година са чужденци. Наред с традиционните участници от държави на три континента, особено атрактивни са представителите на Косово, Алжир и Индия.
 
Важен момент от ХVІІ Международен панаир на традиционните занаяти е включването на представители на творчески градове от мрежата на ЮНЕСКО, част от която е и Габрово.
 
Винопроизводството като занаят ще бъде представено по време на Панаира. Това ще стане чрез установеното през последните месеци сътрудничество с организаторите на прочутата в Южна България Августиада.

Изложителите на вино и храни, подходящи за консумация с вино, ще бъдат разположени по алеята в музея. Там вече се извършва разширение, което да позволи за посетителите и изложителите да има достатъчно пространство.
 
Светлозар Тодоров, ръководител на отдел „Работа с публики” в музей „Етър” отчете пред Оперативното бюро на Панаира, че ще се включат 34 майстори, в изложбата от миналогодишната Майсторска надпревара по каменоделство ще бъдат представени – по желание на победителя Петър Петров, творби на всички участници. Изложбата ще бъде над Табашката работилница в музея.
 
Във фолклорната програма, освен български фолклор, публиката ще може да види изпълнители от Литва, Косово и Украйна.
 
Представителите на Оперативното бюро дискутираха възможността да се създадат условия самата публика да бъде включена в демонстрациите на изработка на изделия на занаятчиите.

Препоръчано беше видеоклипът, с който вече се рекламира Панаира, да бъде използван за направа на нови кадри, специално насочени към младежка публика. Отправена бе и препоръка да се насочи вниманието към чуждестранна публика, например румънска, както и да се използват възможностите, които дава рекламата върху билбордове на големите пътни артерии в страната.