Голям процент от децата в началния курс в Габрово имат гръбначни изкривявания

/ sxc.hu

Голям процент от децата в началния курс в Габрово имат гръбначни изкривявания и отклонения от нормалната позиция на тялото. Изследването е направено в две габровски училища – НУ „Васил Левски“ и ОУ „Ран Босилек“ през тази и миналата година.

Тревожните резултати са следствие от скрининг, иницииран и финансиран от Ротари клуб Габрово, които събраха директори, учители по физическо възпитание, треньори, медицински работници, учители в детските градини и училища в града, както и представители на Община Габрово, за да представят информацията и поискат съдействие и обединение в решаването на проблема.

Отчетено е, че обездвижването и неразвитата мускулатура са главните причини за ситуацията – децата не спортуват, прекарват часове пред телевизора или телефона, стигат до училище, возени с коли, часовете по физическо често се използват за наваксване на материала по други предмети, нямат време и не са стимулирани да играят навън и да тренират.

От Ротари съобщиха за подобен скрининг, иницииран в старозагорско спортно училище от местния им клуб. Процентът на децата с проблеми там бил 30%, което категорично доказва корените и решението на проблема.

Изследването обхваща 25 показателя, резултатите за част от които са: 11.29% от децата са със сколиози (изкривяване на гръбначния стълб встрани); 29.03% са с кифози (изкривяване, което причинява превиване на гърба); 54.84% са с L-лордоза (прекалено извиване напред); 47.58% от децата са с инклиниран таз; скъсяване на ишио-круралната (засягаща долните крайници) мускулатура се наблюдава при 29.03% от изследваните; 72.58% от прегледаните страдат от някаква форма на плоскостъпие.

От Ротари призоваха да не се лутаме в търсене на виновниците, защото такива не могат да бъдат назовани конкретно, причините са комплексни, а да се обединим в решаването на проблема, за което поискаха съдействие от Общината, училищата, детските градини и родителите.

Те посочиха начини за засилване на активността на децата чрез екскурзии и зелени училища, спортни празници, рехабилитации, дни без асансьори, ходене пеш, създаване на отговорно отношение на децата към тялото, здравето и самите себе си, гимнастика и спорт в училищата и отговорно отношение на родителите към проблема.