/ ThinkStock/Getty Images
Съдът в Германия позволи на градовете да не допускат дизелови коли
96402
Съдът в Германия позволи на градовете да не допускат дизелови коли
  • Съдът в Германия позволи на градовете да не допускат дизелови коли
Градовете в Германия вече могат да налагат забрана за движение на стари дизелови автомобили. Според решение от днес на германския Върховен административен съд всяка градска управа ще може да забранява напълно или само в определени части на града движението на стари коли, които не покриват необходимите екологични стандарти. Решението на съда се отнася само до Дюселдорф и Щутгарт, но на практика дава зелена светлина на всички градове в страната.

Очаква се то да повлияе драматично върху цената на дизеловите автомобили, а автоиндустрията ще бъде принудена да инвестира в скъпи модификации или напълно да закрие цели линии от определени модели.

Предложение: От 2030 г. без коли на бензин и дизел в ЕС

Днешното решение на съда идва след като германската неправителствена организация „Грижа за околната среда” заведе дела срещу властите в Дюселдорф и Щутгарт в опит да ги принуди да вземат по-радикални мерки срещу мръсния въздух. Според съда двата града могат да налагат забрани за движение на всички стари модели дизелови коли, които не покриват екологичните стандарти. Забраната може да важи както за целия град, така и само за централната му част. Въпреки че се отнася само до Щутгарт и Дюселдорф решението на практика дава зелена светлина на всички градове в страната.

През 2017 над 70 града в Германия, включително Мюнхен и Кьолн, са имали нива на азотен диоксид над позволената норма в ЕС.

Становището на съда поставя в несигурност шофьорите на милиони дизелови автомобили в страната, които могат да се окажат собственици на коли, които не могат да ползват и чиято цена ще се срине.

Решението очаквано бе приветствано от екоорганизациите. Председателят на „Грижа за околната среда” го определи като „велик ден за чистия въздух в Германия”.

коли дизел Германия
ThinkStock/Getty Images

Дизеловите коли превишават 12 пъти екологичните норми на ЕС

Не така стоят нещата с правителството на канцлера Ангела Меркел, което подкрепяше автоиндустрията срещу забраната. Мотивите бяха, че ще раздразни милиони шофьори, ще обърка трафика в градовете и ще постави пред изпитание обществения транспорт, който не е готов за промяната. В Берлин днес Меркел заяви, че решението не е толкова мащабно, за колкото го представят:

„Става въпрос за отделни градове, в които са необходими по-засилени мерки срещу мръсния въздух. Не става въпрос нито за цялата индустрия, нито за всички шофьори в Германия.”

САЩ уличиха Volkswagen в ползване на измамен софтуер, заваляха съдебни искове

Решението нанася нов голям удар върху най-големия автопазар в Европа след скандала „Дизелгейт” от 2015 година. Тогава „Фолксваген” призна, че е оборудвал милиони автомобили със заблуждаващи устройства, които да регистрират занижени вредни емисии по време на лабораторни тестове. След скандала най-големите немски производители обявиха, че ще подменят софтуера на над 5 милиона коли.

Китай планира да спре бензиновите и дизеловите коли

С днешното решение на съда обаче индустрията вероятно ще трябва не просто да сменя софтуер, а да преправя чисто механично милиони коли, които не покриват най-новите екологични стандарти – Euro 5 и Euro 6. В момента едва 2,7 милиона от общо 15 милиона дизелови коли в страната покриват Euro 6, който стана задължителен за новите коли през 2015 година.

Акциите на Фолксваген, Даймлер и БМВ веднага поевтиняха по-късно през деня, като при „Фолксваген” спаднаха с 1,7%.