В продължение на две спокойни седмици през юли управителят на хотел Йоргос Целиос се осмеляваше да се надява, че кошмарите му, свързани с пандемията, са отминали. На ден получаваше по 100 резервации за морския си комплекс на Родос - "немислими цифри" през изминалата година, приближаващи нормалните нива. След това островът беше понижен до "оранжево" по гръцката скала за COVID-19 - предпоследно ниво преди налагането на полицейски час и други строги ограничения, и резервациите спаднаха до около 50 на ден.

Несигурността, измъчваща туризма от началото на 2020 г. се завърна, докарвайки до отчаяние Целиос и други в един от основните отрасли на гръцката икономика, осигуряващ едно от пет работни места.

"Можеш да предвиждаш само две до три седмици напред, максимално," казва Целиос, чийто комплекс привлича посетители от Германия, Великобритания и Скандинавия.

„Това лято е преходно“

След една катастрофална за пътуванията по света година данните от юни бяха обещаващи за Гърция. Броят на пристигащите от чужбина нарасна повече от 13 пъти в сравнение с 2020, като намали страховете от вълна от банкрути в туристическия сектор. Но резервациите за август са откъслечни, а специалистите в отрасъла заявяват, че е твърде рано да се прави оценка,какви ще бъдат резултатите от лятото.

"За първи път от години не може да се направи сигурна прогноза за приходите от туризма през тази година", заяви през изминалата седмица Янис Рецос, председател на туристическата конфедерация СЕТЕ. "Положителната тенденция би могла във всеки момент да бъде преобърната от несигурността, и обратно", добавя той.

В очакване на предстоящи трудности Гърция, която разчиташе много на промоцията на островите си като свободни от COVID-19, за да привлече обратно туристите, беше принудена да наложи едноседмичен полицейски час и да забрани музиката на известния с купоните си остров Миконос, след скок на заразата по-рано този месец.

На Родос, друг популярен остров с над 2,5 милиона посетители през 2019 година, собствениците в туристическия бизнес се притесняват, че Егейският регион в широк смисъл може да бъде вкаран в "тъмночервената" зона от Европейския център за превенция и контрол на заболяванията и че немските туристи с големите си разходи могат да не дойдат.

Добре, но не достатъчно добре

През юни Гръцката централна банка съобщи, че ще са необходими две до три години пътуванията и разходите за туризъм да се върнат до рекордните си равнища от 2019 година, когато Гърция отчете над 33 милиона туристи и 18 милиарда евро приходи. Според прогнозите приходите от тази година биха могли да достигнат до 40 процента от равнищата през 2019 година.
Йоанис Хадзис, собственик на три хотела на Родос и член на управителния съвет на гръцката федерация на хотелиерите изрази увереност, че целта може да бъде постигната, дори ако търсенето намалее през идващите седмици. И заяви:

„Това лято е лято на търпението“

Същото мнение повтори Григорис Тасиос, председател на Гръцката федерация на хотелиерите:

"Положението е много по-добро от миналата година," заяви той. Все пак може би се очертават трудни във финансово отношение времена, след като Гръцката централна банка предупреди, че туристическият отрасъл ще поеме най-големия риск, когато банките отменят моратириума върху заемите и държавата оттегли финансовата си подкрепа след края на пандемията. Около една четвърт от заемите в сектора се смятат за необслужвани, което може да създаде доста проблеми за отслабената финансова система на Гърция.

В навечерието на новия туристически сезон през май Целиос и други собственици на туристически бизнес изразиха пред Ройтерс надежда за силен сезон. Но бъркотията в плановете на гръцкото правителство и на ключовите пазари, предизвикан от вариантите на коронавируса, не дава основания за оптимизъм на никого.

Парис Какас, собственик на фериботна компания от Родос, заяви пред Ройтерс, че компанията има проблем с лоши дългове за милиони евро. Сега, по средата на сезона, той не се чувства по-близо до изплащане на дълговете си.

"В сравнение с това, което очаквахме, нещата вървят добре. Но изобщо не са добре, ако сравняваме с това какво бихме могли да постигнем в един добър сезон," заяви Какас.

"Пътуванията са повече в сравнение с миналата година, продажбите на билети са по-добре от миналата година, приходите са по-добре от миналата година, но за компания с нашия размер те са малко".
БТА