Руската икономика е в състояние да се справи с възможния отказ на Европейския съюз да доставя петрол, но балансът в бюджета на Москва зависи от това дали производителите ще успеят да се справят с логистичната задача да се преместят в азиатските страни, коментират в редакцията на британския вестник The Financial Times.
Плановете на лидерите на ЕС за налагане на ембарго върху руския петрол имат „политическо значение, но някои анализатори смятат, че тази стъпка няма да нанесе очаквания удар върху руската икономика“, отбелязва вестникът. Според експерти значително увеличение на цената на енергийните ресурси компенсира разходите за загубите на Русия на европейския пазар. „Ако ембаргото бъде договорено, цените на петрола вероятно ще се повишат още повече, което ще позволи на Русия да издържи по-лесно удара и значително ще увеличи тежестта му върху [икономиката] на Европа, която получава от Русия 30% от петрола, от който се нуждае“, се казва в статията.
Друго предизвикателство за ЕС ще бъде увеличаването на потреблението на петрол от Близкия Изток. Повечето европейски рафинерии са създадени да обработват по-тежкия руски петрол Urals, а не по-лекия такъв от Близкия Изток. Обработването на суров петрол от различен клас може да изисква корекция в производството на рафинериите, но необходимата инвестиция за това е в противоречие с екологичните цели, прокламирани от Брюксел, предупреждава ръководител на нефтена компания, чието име не се посочва.
Най-вероятните получатели на излишъка от руски петрол ще бъдат купувачи в азиатските държави. Някои от китайските рафинерии вече купуват допълнителни количества, въпреки че големите държавни търговци избягват покупките поради заплахата от западни санкции.
Анализаторите смятат, че завоят към Азия няма да бъде лесен. 60% от износа на руски петрол отива за Европа - три пъти повече, отколкото за Китай. Инфраструктурата на тръбопроводите е фокусирана основно върху транспортирането на петрол на Запад. Възможностите за транспортиране на нефт до Азия по железопътен транспорт са още по-ограничени.
Според Крейг Кенеди от Центъра „Дейвис“ към Университета в Харвард, за Русия ще бъде трудно да „намери достатъчно танкери“, за да пренасочи петрола от Европа към Азия, особено ако „морските застрахователи, банки и корабособственици“ откажат да правят бизнес с Москва поради риска на санкции.
Плановете на лидерите на ЕС за налагане на ембарго върху руския петрол имат „политическо значение, но някои анализатори смятат, че тази стъпка няма да нанесе очаквания удар върху руската икономика“, отбелязва вестникът. Според експерти значително увеличение на цената на енергийните ресурси компенсира разходите за загубите на Русия на европейския пазар. „Ако ембаргото бъде договорено, цените на петрола вероятно ще се повишат още повече, което ще позволи на Русия да издържи по-лесно удара и значително ще увеличи тежестта му върху [икономиката] на Европа, която получава от Русия 30% от петрола, от който се нуждае“, се казва в статията.
Друго предизвикателство за ЕС ще бъде увеличаването на потреблението на петрол от Близкия Изток. Повечето европейски рафинерии са създадени да обработват по-тежкия руски петрол Urals, а не по-лекия такъв от Близкия Изток. Обработването на суров петрол от различен клас може да изисква корекция в производството на рафинериите, но необходимата инвестиция за това е в противоречие с екологичните цели, прокламирани от Брюксел, предупреждава ръководител на нефтена компания, чието име не се посочва.
Най-вероятните получатели на излишъка от руски петрол ще бъдат купувачи в азиатските държави. Някои от китайските рафинерии вече купуват допълнителни количества, въпреки че големите държавни търговци избягват покупките поради заплахата от западни санкции.
Анализаторите смятат, че завоят към Азия няма да бъде лесен. 60% от износа на руски петрол отива за Европа - три пъти повече, отколкото за Китай. Инфраструктурата на тръбопроводите е фокусирана основно върху транспортирането на петрол на Запад. Възможностите за транспортиране на нефт до Азия по железопътен транспорт са още по-ограничени.
Според Крейг Кенеди от Центъра „Дейвис“ към Университета в Харвард, за Русия ще бъде трудно да „намери достатъчно танкери“, за да пренасочи петрола от Европа към Азия, особено ако „морските застрахователи, банки и корабособственици“ откажат да правят бизнес с Москва поради риска на санкции.