Росен Желязков: Корупцията покрай шофьорските курсове е 3 млн. годишно

Министърът отрече слуха, че държавата щяла да купува конкретна марка автомобили за шофьорските изпити

Росен Желязков проведе среща с автоинструктори от цялата страна
Росен Желязков проведе среща с автоинструктори от цялата страна / DarikNews.bg Иван Лазаров
Министърът отрече слуха, че държавата щяла да купува конкретна марка автомобили за шофьорските изпити
Искаме да направим шофьорските изпити обективни, които да оценяват наистина достигнатите знания и умения от кандидат-шофьорите, защото след този изпит те излизат на пътя“.

Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков по време на среща с автомобилни инструктори от цялата страна, на която бяха обсъдени бъдещи промени в правилата на обучение и провеждането на шофьорските изпити.

Инструктори: Ще има увеличение на шофьорските курсове

Транспортният министър успокои представителите на бранша, че възможните варианти за промени са все още на фаза обществено обсъждане, а някои от тях, които се тиражират в общественото пространство, са неверни. За пример Росен Желязков даде информацията, че държавата ще закупи специални автомобили, на които да се провеждат изпитите.

„Чух някъде, че държавата била избрала марката, модела и вносител – глупости на търкалета! Няма такова нещо“, увери министър Желязков.
 

Росен Желязков проведе среща с автоинструктори
DarikNews.bg Иван Лазаров


Той поясни, че единствената цел на евентуалните бъдещи промени, ще бъде създаването на контролирана среда, която да премахне възможността за субективна оценка от страна на изпитващите, а оттам и на корупционните практики. „За целта се тества интегрирана информационна система в няколко града, която все още е в пилотен вариант. Тя следи в реално време за часовете за кормуване на курсистите, както и за маршрутите им“, припомни транспортния министър.

Предлагат повишаване на часовете за кормуване на кандидат-шофьорите

Той уточни, че според анализите размерът на корупцията в тази сфера възлиза на 3 милиона лева на година и има три основни форми на проявление.

Първата е подкуп за вземане на изпит, иницииран от самия кандидат за шофьорска книжка. Втората е рекет, наложен от изпитващия спрямо кандидата, а третата – корупция за подсигуряване, инициирана от автомобилните инструктори.

Обсъжда се и моделът държавата да не участва в провеждането на практическите изпити, които да се провеждат изцяло от бранша, какъвто функционира успешно в Германия.

Шофьорските курсове рязко поскъпват?

„Разглеждали сме редица варианти, които през следващите години ще бъдат обсъждани. Ние не казваме, че сме се спрели на конкретен, но рано или късно ще се обсъжда и този въпрос – изнасянето на изпита“, уточни министърът.

Освен представители на бранша в дискусията участваха още заместник-министърът на транспорта Ангел Попов, директорът на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски и експерти по пътна безопасност.