/ ThinkStock/Getty Images
Да се въведе тест, който определя готовността на детето за постъпване в първи клас, обмислят от Министерството на образованието и науката. Той няма да се провежда с цел оценяване и няма да влияе върху приема в първи клас, категорични са от ведомството. Резултатите от него ще служат само на учителите, за да могат да помогнат на децата там където има нужда.
 
Целта на диагностиката е началните учители да имат база, върху която да започнат да работят в първи клас. Това не е ново за децата, за учителите и за родителите, разликата е, че сега тестът ще бъде стандартизиран, обясни експертът в министерството на образованието Ваня Трайкова.

Ще махнат ли Алеко Константинов от учебниците?
 
Идеята е хубава, но за да има полза от този тест, той трябва да е добре формулиран и да отчита особеностите на всички деца, коментира Пламена Николова от Национална мрежа за децата.
 
„Някои деца могат да имат специални потребности или българският да не им е майчин език и това да ги затрудни. Всички тези неща трябва да бъдат взети предвид при изготвянето на самите тестове, както и самите учители, които провеждат тестовете, трябва да бъдат много добре подготвени, защото идеята е по никакъв начин децата да не разберат, че са проверявани и това да ги стресира, а това да става под формата на обичайна педагогическа ситуация“, каза Николова.
 
Такава практика има в столичното 51 училище „Елисавета Багряна“ вече няколко години, след като стане ясно кои са децата, които ще постъпят в първи клас, обясни директорът Асен Александров.

81% от родителите са доволни от влиянието на училището върху тяхното дете
 
Той го определя не като тест, а като наблюдение, което се провежда под формата на игри. Например на децата се дава да рисуват на свободна тема:
 
„В зависимост от това, което рисуват децата, от цветовете, подредбата могат да се направят някои изводи за интровертност, екстровертност, за таланти и т.н. Има тестове, които измерват някаква тяхна готовност или знание за буквите, например на един лист са нарисувани 15-16 предмета и се иска да се оцветят предметите, които започват с буквата б“, посочи директорът.
 
Целта е да бъдат сформирани разнообразни класове и децата в тях да имат различна първоначална готовност за започване на училище, защото според Александров, в първи клас не трябва да се прави подбор според способностите.

Всички учебници до седми клас с електронен вариант до месец