Управителят на КТБ АД, Финансов център - Варна, Пламен Момчилов и неговото обяснение пред Дарик защо се стигна до струпване на клиенти на банката пред офиса на ул."Братя Георгиевич".
В понеделник сутринта, 16 юни, охраната, идвайки в 7 часа да отвори банката, установява, че мазетата са пълни с вода - около 30-40 см. За съжаление, това е вода, която идва от градската фекалийна канализация, шахтата, която е пред банката, в която се отича канализацията на сградата ни, е запушена и се пълни с вода. Това е воден стълб около 6 метра. От там под налягане водата избива в нашите мазета и през ревизиите на тръбопровода избива вода с фекалии и пълни гаражни помещения, пълни сървърно помещение, хранилище и архивно помещение с вода. В сървърното помещение се намират коминикационното оборудване на банкатаи UPS-системите. След като попадат във вода, те дават на късо, изключват предпазителите и цялата комуникационна техника плюс телефонната техника спират работа. И захранването съответно се изключва, за да не стане късо съединение. В този момент валеше страхотен проливен дъжд и всички екипи на Гражданска защита, Пожарната и ВиК-Варна бяха заети. Няколко пъти се свързахме с телефон 112. За голяма радост, след като обясних на операторите на Гражданска защита колко е сериозно положението с банката, до 5 минути отпред пред банката бяха два специализирани автомобила. С мощни отводнителни помпи започнаха да източват водата, отводниха помещенията, но водата продължаваше да нахлува от градската канализация. Уведомих междувременно и ВиК-Варна. Дойде техен екип, но това беше малко по-късно. Оказа се, че колекторът на градската канализация на ул."Георги Бенковски" е запушен, беше освободен и водата мигновено спря да нахлува в банката. След отводняването започнаха и възстановителните работи. Бяха извикани екипи на фирмите, обслужващите комуникационната техника. Цял ден си вършиха работата и до края на работния ден започнаха тестове на системата за включването й в реално време.
На сутринта във вторник банката работеше абсолютно пълноценно и започнахме работа с клиенти. За съжаление новините в средствата за масова информация за собственика на банката, споменаването на името на банката явно е нагнетило някакви страхове у хората. И фактът, че в понеделник цял ден този офис, който е централен, беше затворен за клиенти, макар че ние ги уведомявахме и насочвахме към другия ни офис в кв."Левски", който е с по-малък капацитет, струпа се народ и се създаде една масова психоза. Хората си помислиха, че нещо се случва с банката и започнаха тези масови опашки.
Правим всичко възможно. И днес ще работим с удължено работно време докато бъде обслужен и последният клиент. Докато не обслужим последния клиент, независимо в колко часа, ние ще работим. Няма да има необслужени клиенти. Апелът ми е да не се страхуват хората за средствата си, банката има достатъчно добра ликвидност. Няма никаква опасност и за банковата система. От БНБ излязоха с официална информация, че няма повод хората да се страхуват.
Искам да се извиня на клиентите, които бяха накарани дълго време да чакат, да благодаря за търпението и да ги помоля да не прибързват с решението си. До няколко дни нещата ще се успокоят и ще се започне нормалната работа, в нормалните граници. В момента банката работи, обслужваме фирми и граждани, дейността ни не спряла.
- По цялото стълбище днес има хора. Това обичайна гледка ли е за банковия офис?
Имайте предвид, че е имало моменти и доста пъти се е случвало и друг път, това могат да го потвърдят и граждани-клиенти на банката. В съвсем нормални дни клиенти има постоянно. Банката обслужва Бюра по труда, имаме рамков договор с Агенцията по заетостта, там има доста техническа работа, която се върши. Така че има забавяне на моменти, има клиенти, които постоянно работят с банката. Това най-често се случва в обедните часове, когато клиентите са в почивка и искат да си свършат работата.
- Казахте, че сте насочвали клиенти към другия ви офис във Варна. Имаше ли вчера там подобни опашки?
Почти еднакви бяха вчера опашките и в двата ни офиса. Даже в офиса в кв.„Левски" по-рано приключиха работа. Тук с около половин-един час по-късно приключихме и с последния си клиент. И около 19 часа вече нямаше клиенти и служителите започнаха да приключват ежедневните си операции. Вярвам, че и днес ще бъде така.
- Имате готовност?
Имаме готовност, привлекли сме колеги от други градове, от други финансови центрове в страната. Все пак е отпускарски сезон, имаме няколко служители, които са в отпуск, в чужбина и няма как да ги повикаме. Мобилизирали сме персонала. Работим с пълни сили. Няма да има никакви проблеми с обслужването на клиентите, мога да уверя гражданите на Варна, че това натрупване на клиенти е само тук. В останалите градове, където имаме офиси, работният ден си тече нормално и няма никакви такива напрежения.
- Защо се получава така? Какво е вашето лично обяснение?
Моето лично обяснение е, че това събитие, което се случи, с това природно бедствие, понеже слуховете се носят доста бързо, вече има много бързи средства за комуникация, хората са се уплашили, че новините, които се носят в средствата за масова информация, минавайки да проверят как е положението, виждат, че банката е затворена и са си помислили, че вече има някакъв проблем. Напротив! Няма проблем с банката. Просто така се случиха нещата.
- Днес отново се очакват валежи...
Колекторът вече е отпушен. Имаме помпи, които работят, източват водата, която е останала на ниско ниво. Но в самите помещения на банката водата вече е източена, подсушено е, нормалният ритъм на банката си тече.
- Казвате фекални води... Това не се ли отрази на въздуха в офиса?
Това се отразява на въздуха. Дал съм заявка на общинска фирма, която се занимава с дезинфекция. Идваха вчера специалисти, огледаха помещенията, но казаха, че трябва да изсъхне. Ще дойдат утре или вдругиден да дезинфекцират всички помещения. Надяваме се, че всички тези неприятни миризми ще изчезнат в най-скоро време. Даже и в понеделник няма да има помен от всичко това, което се случи.
Целият разговор с Пламен Момчилов е в звуковия файл.