Обществени съвети ще упражняват граждански контрол в училищата
Обществени съвети ще упражняват граждански контрол в училищата / ПП ГЕРБ

Създаването на Обществени съвети в училищата е ключов акцент в законопроекта за предучилищно и училищно образование. Целта на този орган е развитие на образователната институция и граждански контрол върху управлението й, коментира варненският народен представител от ГЕРБ Красимира Анастасова в изказване от парламентарната трибуна по повод гласувания вчера на първо четене проектозакон.  Предвижда се Обществените съвети да функционират паралелно с училищните настоятелства, без да дублират тяхната роля.

„Има много настоятелства, които са с добри практики, но има и такива, които далеч не изпълняват функциите, които са им възложени, т.е. да бъдат пряк посредник между училищното ръководство, учителите и учениците, да изразяват мнения и становища при избор например на учебници и учебни помагала. От друга страна в една голяма част от настоятелствата има и хора, които отдавна вече не са родители”, коментира Анастасова. По думите й за разлика от настоятелствата, където участието е доброволно, членовете на Обществения съвет ще бъдат избирани.

„Част от този орган ще става родителят, събрал най-много гласове. Това ще бъде уточнено и в правилника за дейността на Обществения съвет, който ще се издаде от министъра на образованието и науката”, поясни народният представител.
Красимира Анастасова уточни, че в новата структура ще участва и представител на финансиращия орган. „За общинските училища това е общината. Така тя ще има пряко наблюдение върху разходването на публичните средства и реализацията на стратегията за развитие, на отделните програми и политики в съответното училище”, допълни варненският депутат. Тя информира, че в Обществените съвети към професионалните гимназии задължително ще участват и представители на работодателите.

„Общественият съвет, изказвайки становище, ще може да взема отношение и относно атестацията на директора и учителите. Решаващ глас, разбира се, има работодателят”, уточни Анастасова. Според нея така предвижданите промени ще дадат възможност родителите реално да участват в образователния процес, системата ще мобилизира гражданска енергия и ще се постигне баланс в интересите на различните заинтересовани страни.