Финансовата подкрепа за селското стопанство в България вече е регламентирана от Общата селскостопанска политика (ОСП) на ЕС, който финализира гласуването на регламентите, определящи тази подкрепа за следващите седем години 2014 - 2020. Това заяви народният представител от ПП ГЕРБ-Сливен и член на Комисията по земеделие в НС Десислава Танева в интервю за местна медия.
Според нея е изключително положителен фактът, че за разлика от изтичащия програмен период, в новия период политиката, която се приема, дава голяма свобода на правителствата на държавите членки в рамките на общия бюджет на страната да решат как да разпределят тези средства според националните си приоритети. Това е от голямо значение за България, тъй като нейното земеделие и стопанства се различават коренно от тези в развитите западноевропейски страни. За новия програмен период за страната ни се предвиждат 7,7 милиарда евро за земеделие.
"Основният въпрос е как ще се разпредели пакетът от 5,4 милиарда от първи стълб, или за директните плащания. До 30 процента от този общ пакет може да се разпредели на първите 30 хектара на стопанства, които се занимават основно с отглеждане на плодове и зеленчуци. Два процента от първи стълб за младите фермери е задължителна схема, която ще се приложи. Другата възможност е да бъдат заделени до 10 процента от първи стълб за малките ферми, за многобройните малки производители, които обработват земя до 100 декара или друго определение, което се приеме", каза Танева. Т
я информира, че за реализирането на възможностите, които предлага ОСП, има определени срокове, в които държавата-членка и правителството трябва да заявят пред Брюксел кои схеми и по какъв начин ще се прилагат. Десислава Танева отбеляза, че България изостава с дебатите по отношение на вземане на национални решения. "Срокове има, но дебат няма. По отношение на националното законодателство, от началото на мандата на това правителство, единственият сериозен законопроект, който регламентира по нов начин определени обществени отношения, е Законът за защита на решенията, който беше изготвен по управленския мандат на ГЕРБ, когато бях председател на земеделската комисия, и нищо ново като философия не беше предложено. Вторият законопроект, който може да се каже, че регулира в по-общ план цял сектор и касае особено населението в планинските райони, се отнася до Закона за горите. Бяха представени два законопроекта за изменение и допълнение. Единият - от МС, а другият - от Димчо Михалевски, чието предложение е категорично неприемливо. Въздържахме се по закона на МС, с който на практика ще се унищожи независимия контрол върху добива на дървесина. Тези, които възлагат дейностите и извършват стопанската дейност, те ще трябва да контролират сами себе си, което абсолютно нарушава философията на Закона за горите разделението на стопанските и контролни функции. Това ще провокира много големи злоупотреби", допълни депутатът.
По думите на Десислава Танева единствените решения, които се вземат, са свързани с подписване на споразумения между правителството и съответния бранш, за да има мир, спокойствие без протести и да няма трактори на жълтите павета. "Не можем да говорим за никакъв сериозен дебат относно националните политики за следващите седем години. А Брюксел е дал много добри възможности за национални решения за следващия период. Бюджетът е гъвкав и с много възможни решения за правителствата, така че да приспособят общите европейски регламенти спрямо спецификата на националното земеделие и България трябва максимално да се възползва от това", каза в заключение Танева.