/ Istock
Купувате си нов уред. Мобилен телефон, хладилник, бързовар. Ползвате го година или две. Разваля се. Изхвърляте го на боклука, защото поправката излиза по-скъпо, отколкото да си купите нов. Случвало ли ви се е подобно нещо? Сега ЕС слага край на това, пише Deutsche Welle.

Всяка година се произвеждат около 35 милиона тона отпадъци, тъй като вместо да бъдат ремонтирани, когато се развалят, продуктите просто се изхвърлят на боклука. Това става ясно от изчисления на Европейската комисия (ЕК). Годишните щети за потребителите се оценяват на около 12 милиарда евро.

Сега това трябва да се промени. Европейският парламент прие нов закон за правото на ремонт. Той има за цел да подпомогне развитието на кръговата икономика и да намали планините от отпадъци.

За да спрем да изхвърляме уреди

"Ремонтите по време на законовия гаранционен срок ще станат по-привлекателни, защото удължаваме законовия гаранционен срок", казва германският евродепутат от социалдемократите Рене Репаси, цитиран от германската обществена телевизия АРД. По-конкретно: това означава, че ако предадете повреден уред за поправка дори и в последната седмица от гаранцията, тя ще бъде удължена с още една година от датата на ремонта.

Но и след изтичане на гаранцията потребителите трябва да могат да извършат лесен и евтин ремонт, когато това е възможно. "Освен това потребителите ще имат правото да изискват от производителя да ремонтират даден продукт дори след изтичане на гаранционния срок", казва Репаси. Новият закон ще задължава и всички държави членки да насърчават ремонтите на своя територия. Това може да включва например ваучери или национални фондове за ремонт.

За да станат поправките на уреди по-атрактивни за потребителите, в бъдеще продавачите и търговците на дребно ще дават назаем заместващо устройство по време на ремонта или ще предлагат обновено устройство, ако продуктът не може да бъде ремонтиран. За продукти, които вече са били ремонтирани, в бъдеще вече не може да се отказва нов ремонт.

изхвърлени уреди
Istock

Новите правила засягат едра и дребна бяла домакинска и черна техника - като хладилници и съдомиялни машини, смартфони и таблети, а също така и велосипеди. Списъкът обаче може да бъде разширен през следващите години, а потребителите, които искат да ремонтират например счупената си прахосмукачка, в бъдеще би трябвало да могат да го направят по-лесно в независими сервизи, а не само във фирмените. В бъдеще производителите ще трябва да предоставят резервни части и инструкции за очаквания срок на експлоатация на продукта. Европейската платформа за ремонт трябва също така да информира потребителите за най-бързия път до сервизите.

Новите правила също така улесняват всички онези, които обичат да поправят сами повредени уреди у дома. Това започва още с разработването на продуктите: производителите ще бъдат задължени да гарантират, че продуктите са удобни за ремонт, т.е. че в софтуера или хардуера няма пречки, които да затрудняват отварянето на устройствата със стандартни инструменти. "В бъдеще ще можем да ремонтираме мобилните си телефони, лаптопите и пералните си машини по-лесно, бързо и икономично", казва евродепутатката от Зелените Анна Кавацини, цитирана от АРД.

Резервните части трябва да станат по-евтини

Освен това новият закон предвижда резервните части да станат по-евтини.
Производителите вече ще са задължени да предоставят резервни части и инструменти за ремонт на разумна цена. Също така ще е забранено да се затрудняват ремонтите чрез използване на договорни клаузи и трикове с хардуера и софтуера. Така например мобилните телефони трябва да бъдат напълно функционални дори и след смяна на спукан дисплей - дори ако смяната не е извършена от производителя.

ЕС иска също така да създаде общоевропейска онлайн платформа, където потребителите да могат да откриват бързо информация за сервизи, доставчици на ремонтирани стоки и т.нар. кафенета за ремонт. 

След като Европейският парламент даде зелена светлина, държавите членки на ЕС имат две години време, за да въведат правото на ремонт в националните си законодателства.
Deutsche Welle