Политолози: Вялата предизборна кампания се дължи на умора и неяснота
Политолози: Вялата предизборна кампания се дължи на умора и неяснота / БГНЕС

Предизборната кампания беше вяла, коментираха политолози. Те посочиха няколко причини за това. Според Димитър Ганев от "Галъп" това се дължи на умора, тъй като повече от година се намираме в постоянна предизборна кампания, а и основните формации са доволни от резултатите, които виждат в социологическите проучвания.

Даниел Смилов смята, че причините са отлагането на решаването на основните проблеми на държавата след изборите и ситуативността на възможните следизборни коалиции, които ще бъдат определени ад хок, според резултата.

Антоний Гълъбов определя кампанията като "вяла и гузна" и посочва, че политиците няма какво да кажат на избирателите.

Политологът Димитър Ганев от "Галъп" посочва, че фактически от февруари м.г. се намираме в перманентна предизборна кампания и това няма как да не се отрази. Като че ли всички на терена са много уморени и това се вижда с просто око, смята той. Освен това, според него, в момента всички от по-сериозните формации са задоволени от резултатите, които виждат в социологическите проучвания - ГЕРБ е победител, БСП няма как да поведе, ДПС са стабилни, а по-малките като Реформаторския блок, "България без цензура", Патриотичният фронт са малко над 4-процентовата бариера. Никой от тях не е готов на резки ходове, защото може да загуби и това, което е постигнал, отбелязва политологът.

По негови наблюдения кампанията не е повлияла съществено на нагласите на избиратели. Изхождайки от последните социологически проучвания, това, което се наблюдава последния месец е утвърждаване на Патриотичния фронт и леко покачване на "Атака", която се доближава до 4-процентовата, уточнява той. Ганев смята, че никоя от партиите не е съумяла да популяризира сериозно програмата си и визията си за управление, въпреки че всички по-сериозни формации са обявили управленските си платформи. Не се забелязва и отчетливо говорене срещу опонента с малки изключения. Никой не смее остро да се конфронтира, защото мъглата затова каква ще бъде конфигурацията след 5 октомври и загадката кой с кого ще трябва да се прегръща притъпява острите политически сблъсъци, обяснява той.

Според него е малко вероятно да има грандиозна изненада в края на кампанията, макар че не може да се изключва напълно такава възможност. Нито една от по-големите партии няма да търси скандал в последната минута, защото това е рисково начинание, от което може да се спечели, но и много да се загуби, посочва Ганев. Той прогнозира, че шансовете за стабилно правителство и мнозинство след изборите зависят от това колко партии ще попаднат в парламента.

Политологът Даниел Смилов вижда причините за вялата кампания в две посока. Първата е, че важните въпроси, които стоят пред страната на практика бяха оставени за решаване след вота, обяснява той. В кампанията на основните партии трудно ще открием ясно разписани ангажименти за това какво ще се направи с КТБ и банковата сфера, както и с енергетиката, дава пример Смилов.

Освен това, според него, огромната част от партиите, като се изключи Реформаторския блок, са си оставили възможност да се коалират с всяка от останалите политически сили. Това води до извода, че ще имаме ситуационна, ад хок коалиция след изборите, в зависимост от резултата, който се получи на вота, каза Смилов. Цялата тази неяснота и вариативност на политическия процес до известна степен обезсмисля и кампанията - защо да инвестирате много средства и усилия за да пропагандирате програмата си, когато е ясно, че в следизборен контекст могат да бъдат създадени най-различни коалиции и оттам ще следва съвсем различен микс от политики, коментира той.

Фактът обаче, че кампанията не е особено активна, не означава, че няма да видим някакви промени в подкрепата за партиите - понякога самата липса на кампания при една или друга политическа сила може да има ефект, отбелязва Смилов. Според него има индикации за малко по-ниска избирателна активност, но като цяло тя ще бъде в обичайните нива за парламентарни избори. От една страна, вялата кампания може да намали малко броят на хората, които ще отидат до урните, но, от друга, има и усещането за "затишие пред буря" и хората си дават сметка за смисъла на тези избори, смята политологът.

Според Антоний Гълъбов кампанията е вяла и гузна, защото от една страна е очевидно, че този модел на партийна система е напълно изчерпан и че политиците няма какво да кажат на избирателите. Той коментира, че не е имало истински дебат по време на кампанията. Хоризонтът, на който се говори е изключително нисък, а българските граждани имат нужда от някаква перспектива, смята той. Факт е, че времето се оказа прекалено дълго за нищонеказване и точно затова в последните дни на кампанията виждаме радикализиране, посочи Гълъбов. Защото част от партиите я възприемат като спринтово бягане и ще продължат все повече да се опитват да радикализират ситуацията, за да прикрият отчасти това, че няма всъщност какво да кажат на избирателите, коментира той.

Гълъбов е на мнение, че кампанията е повлияла по-скоро негативно върху избирателите, тъй като е отказала тези, които са се колебаели дали да гласуват, да отидат до урните. Имаше някакви оптимистични очаквания в началото на лятото за по-висока избирателна активност, но е много вероятно те да не се реализират, прогнозира той. При липса на по-висока избирателна активност, при запазване на същото ниво на гласуващи нямаме основания да очакваме сериозна промяна в политическата конфигурация, смята той.

Източник: БТА