Какво можем да направим, за да сме спокойни за децата си
Преди години инициаторите на една кампания и създатели на реклама свързана с пътната безопасност се опитаха да я предложат на медиите у нас. Видеото беше професионално заснето и…красиво. В меките есенни листа едно детенце пада на забавен каданс. Предупреждението - че ако караме по-бавно, децата и големите имат шанс да оцелеят дори и след инцидент!

Преди години все още не беше задължително да караме с включени светлини и през деня. И началото на всяка учебна година започваше с: “Включете фаровете днес”!

Според данни на Министерство на вътрешните работи през 2022г. по пътищата на страната ни са загинали 531 и ранени 8422 участници в движението. Тежките ПТП са 6609. 

Зад всяка цифра стои човек. 

Предстои да бъдат разгледани 25 дела по случаи на загинали в катастрофи деца. Родителите на загиналите деца протестират: ”Нямаме повече деца за убиване”! 

Учебната година започва. Градовете се пълнят с хора. А тревогата, как да опазим децата си остава. Достатъчни ли са новите мерки, или са мерки “на парче”? В популярният подкаст “Тройка по никое време” гостува Диана Русинова - експерт и иноватор в управлението на транспортния риск и превенцията на наранявания и загинали при пътнотранспортни произшествия. Европейския център по транспортни политики, чийто председател е тя от години прави професионални инспекции на места, на които са извършени произшествия. Центъра е нещо, като свързващо звено между институциите и гражданите, които не знаят, как да защитят интересите си. Според нея: “Институциите в продължение на години, като че ли избягват да си вършат работата така, както на нас би ли се искало. Като че ли се справяме сами на пътя. И българското общество започва да приема това за нещо нормално.”  Адекватните практики от други държави се опитват да намерят място и у нас. 

“Легналите полицаи” официално се определят, като изкуствена изпъкнала напречна неравност и са една от мерките за пътна безопасност в градовете. Повдигнатите пешеходни пътеки също са мярка за безопасност, но Европейския център по транспортни политики ги счита за неефективни, тъй като: “Идеята е ние да накараме водача да намали преди опасността, а не непосредствено при самата опасност”, казва Диана Русинова. 

Повдигнатите кръстовища пък са сочени от специалистите, като ефективна мярка, защото, “когато в града има поредица от повдигнати кръстовища, то тогава няма шанс да се развие прекомерно висока скорост”. Повдигнатите кръстовища се правят от различни материали - каучук, унипаваж или асфалт, а може да са и в червен цвят. 

В Хърватска, Сърбия, Австрия и в Белгия се прилага комплекс от мерки в зоните, в които има много уязвими участници в движението, каквито са децата. Такъв проект в момента се реализира около 130-то СУ Стефан Караджа, като подарък от сдружението, чийто представител е Диана Русинова. Изцяло по нов начин изградена зона, включително, като цветова маркировка, така че шофьорите веднага да разберат, че се намират в специална зона и да съобразят поведението си. 

Намесата на държавата с редица законодателно мерки през годините не дава желаният резултат. Една от полезните практики по света е т.н. обществено полезен труд:”Всеки, който смята, че може да кара много бързо нека да дойде при нас - 2-3 пъти да разчистим пътен инцидент, 2-3 пъти да отидем в моргата и да видят, какво представляват травмите от ПТП”. 

В България все още няма одити за пътна безопасност на съществуващи пътища. Нямаме и инспектори по пътна безопасност, които да проверяват непрекъснато пътищата, улиците и пътните съоръжения. Контролът е в ръцете на гражданите и към този момент от нас и нашите сигнали зависи, кога и как ще подобрим средата, в която се движим. Средата, в която се движат децата ни!