Ако не сме платили винетна такса, няма да бъдем допускани до технически преглед, както и да напуснем страната. Това предвиждат нови промени в Закона за движение по пътищата, предложени от народни представители от ГЕРБ. Измененията целят по-ефективно събиране на таксите и надграждане на настоящия режим, обясни за Дарик депутатът Станислав Иванов. По думите му е предвидено, ако промените бъдат приети, те да започнат да функционират още от догодина.
Основната идея, според Иванов, е, че хората, които са хванати да карат, без да са заплатили винетна такса, няма да бъдат глобявани, както досега, а първо ще получават възможност да си платят т. нар. компенсаторна такса.
Важно за шофьорите: На път са промени за автомобилите
Предвидено е винетките да бъдат електронни, а не със стикери, както в момента, и ще може да се закупуват от специални центрове:
„За шофьорите няма нищо да се промени, просто затягаме малко контрола по отношение на събирането на пътните такси, преди да напуснат границата. Това е нещо изключително важно, което трябва да знаят всички ползватели на пътната мрежа в България. А именно - ако имат неизплатени такси към АПИ, тези такси ще им се наложи да ги платят, преди да напуснат страната. Когато една кола отиде на гранично контролно-пропускателния пункт, там ще се провери дали има такива задължения. Ако има такива задължения, тези задължения ще му бъдат взети. Има право и да обжалва, ако иска, но няма да може да напусне страната. Това е нещо изключително важно, което се въвежда за първи в нашата страна, защото до момента електронните фишове на КАТ се обжалват или не се плащат и камионите, или колите могат да напуснат страната. Това нещо вече няма да е възможно, благодарение на тази система, която се въвежда. Ще има доста сериозни промени в Агенция „Митници“, Гранична полиция, КАТ, Изпълнителната агенция. Но те целят да се събират таксите от длъжниците“, посочи Иванов.
Горанов: Между 6 и 10 лева ще е увеличението на данъка на старите коли
„Когато шофьор реши да преминава граница и да напусне страната, тогава ще се направи тази проверка. Дори имаме идея, първоначално, когато започне тази система да работи, да се прави тази проверка малко преди самото граничния пункт, за да може да се знае кой е изряден и кой не е. И тези, които не са, да могат да отидат и да си заплатят таксата, а не да се трупат колони автомобили на границата“, каза още той.
Иванов допълни, че новият режим ще доведе до много по-ефективно събиране на задълженията от нередовните шофьори. Ако, например, нарушенията бъдат констатирани на излизане от страната, предложените промени предвиждат директно плащане на място, което няма да доведе до се съставяне на акт.
Нарушителите на пътя ще плащат до 4 пъти по-скъпа „Гражданска отговорност“
Плащането на пътната такса води до освобождаване от административно-наказателна отговорност и това изрично е записано в проекта. Според депутата до затруднение при преминаването на границата няма да се стигне, тъй като системата била добре измислена и представителите на институциите щели да бъдат координирани помежду си.
Основната идея, според Иванов, е, че хората, които са хванати да карат, без да са заплатили винетна такса, няма да бъдат глобявани, както досега, а първо ще получават възможност да си платят т. нар. компенсаторна такса.
Важно за шофьорите: На път са промени за автомобилите
Предвидено е винетките да бъдат електронни, а не със стикери, както в момента, и ще може да се закупуват от специални центрове:
„За шофьорите няма нищо да се промени, просто затягаме малко контрола по отношение на събирането на пътните такси, преди да напуснат границата. Това е нещо изключително важно, което трябва да знаят всички ползватели на пътната мрежа в България. А именно - ако имат неизплатени такси към АПИ, тези такси ще им се наложи да ги платят, преди да напуснат страната. Когато една кола отиде на гранично контролно-пропускателния пункт, там ще се провери дали има такива задължения. Ако има такива задължения, тези задължения ще му бъдат взети. Има право и да обжалва, ако иска, но няма да може да напусне страната. Това е нещо изключително важно, което се въвежда за първи в нашата страна, защото до момента електронните фишове на КАТ се обжалват или не се плащат и камионите, или колите могат да напуснат страната. Това нещо вече няма да е възможно, благодарение на тази система, която се въвежда. Ще има доста сериозни промени в Агенция „Митници“, Гранична полиция, КАТ, Изпълнителната агенция. Но те целят да се събират таксите от длъжниците“, посочи Иванов.
Горанов: Между 6 и 10 лева ще е увеличението на данъка на старите коли
„Когато шофьор реши да преминава граница и да напусне страната, тогава ще се направи тази проверка. Дори имаме идея, първоначално, когато започне тази система да работи, да се прави тази проверка малко преди самото граничния пункт, за да може да се знае кой е изряден и кой не е. И тези, които не са, да могат да отидат и да си заплатят таксата, а не да се трупат колони автомобили на границата“, каза още той.
Иванов допълни, че новият режим ще доведе до много по-ефективно събиране на задълженията от нередовните шофьори. Ако, например, нарушенията бъдат констатирани на излизане от страната, предложените промени предвиждат директно плащане на място, което няма да доведе до се съставяне на акт.
Нарушителите на пътя ще плащат до 4 пъти по-скъпа „Гражданска отговорност“
Плащането на пътната такса води до освобождаване от административно-наказателна отговорност и това изрично е записано в проекта. Според депутата до затруднение при преминаването на границата няма да се стигне, тъй като системата била добре измислена и представителите на институциите щели да бъдат координирани помежду си.