Новата наредба на Комисията за финансов надзор (КФН) въвежда системата "бонус-малус" при застраховките „Гражданска отговорност“. Наредбата е публикувана за обществено обсъждане и според текстовете, ако сте съвестен водач без нито едно регистрирано нарушение в рамките на седем години, можете да получите 25 процента отстъпка от базовата цена на застраховката. Ако обаче имате нарушения, застраховката ви може да скочи с до 400 процента спрямо плащаното досега.
Общо 20 са класовете, в които можете да попаднете според новата методика, като клас ще има както собственикът на автомобила, така и самият автомобил. Осми клас е базовият и всеки водач ще стартира с него. В зависимост от степента на нарушенията, които има, класът ще се вдига, а с това и парите, които трябва да даде за "Гражданска отговорност" през следващата година.
„Гражданска отговорност“ за 1000 лв. - възможно ли е това? (ВИДЕО)
Как на практика ще се случи това, отговаря Владимир Савов от Комисията за финансов надзор: "Това ще става през единната база данни - информационна система на Гаранционния фонд. Предстои Гаранционният фонд и МВР, там където се съхраняват данните за нарушения, ПТП и т.н., да се синхронизират. Фондът ще получава тази информация в неговата база данни за всеки автомобил и за водачите".
"Когато настъпи моментът да подновите застраховката си "Гражданка отговорност", застрахователят първо ви определя базова застрахователна премия, съгласно своите си правила за риска, имайки предвид, да речем, вашата възраст, история, каква е колата. След това натиска едно бутонче и от Гаранционния фонд му постъпва информация, че за този автомобил класът "бонус-малус" е еди-какъв си, а за този водач на МПС е еди-какъв. Съответно застрахователят ще вземе по-неблагоприятната от двете и ще каже, че базовата премия, която ви е определил, е например за 200 лева, но по системата имате 11-и клас, трябва да платите 130% от тези 200 лева, съответно 260 лева", обяснява още Савов.
“Гражданската отговорност“ ще зависи от поведението на пътя
Ако дадете на друг шофьор вашата кола и той извърши нарушение с нея, то ще се отрази както на самия шофьор, така и на класа на автомобила. И когато на следващата година отидете да застраховате колата си и в резултат на нарушението класът й се е повишил, то вие ще трябва да платите по-високата застраховка, независимо че виновен за нарушението е друг. Класовете, определени от Гаранционния фонд пък ще могат и да се обжалват. "Процедурата за оспорване ще се уточнява още, но е записано, че се оспорва пред Гаранционния фонд, защото той издава какъв е класът", посочи Владимир Савов от КФН.
Кога ще бъде въведена системата „бонус-малус”?
Наредбата от днес е подложена на 30-дневно обществено обсъждане. Идеята е тя да влезе в сила от 1 януари. Паралелно с приемането й ще се работи и по синхронизиране на системите на Гаранционния фонд и МВР. На практика обаче системата ще заработи в пълния си вид от 2020 г. Тогава вече ще бъдат отчетени нарушенията, които са извършени година назад. Всички шофьори и автомобили ще влязат в новата система с неутрален клас, който на практика не променя цената на "Гражданската отговорност". Ако обаче сте недобросъвестен шофьор след 1 януари догодина, то задължителната ви застраховка за 2020 г. може да ви излезе скъпа.
Общо 20 са класовете, в които можете да попаднете според новата методика, като клас ще има както собственикът на автомобила, така и самият автомобил. Осми клас е базовият и всеки водач ще стартира с него. В зависимост от степента на нарушенията, които има, класът ще се вдига, а с това и парите, които трябва да даде за "Гражданска отговорност" през следващата година.
„Гражданска отговорност“ за 1000 лв. - възможно ли е това? (ВИДЕО)
Как на практика ще се случи това, отговаря Владимир Савов от Комисията за финансов надзор: "Това ще става през единната база данни - информационна система на Гаранционния фонд. Предстои Гаранционният фонд и МВР, там където се съхраняват данните за нарушения, ПТП и т.н., да се синхронизират. Фондът ще получава тази информация в неговата база данни за всеки автомобил и за водачите".
"Когато настъпи моментът да подновите застраховката си "Гражданка отговорност", застрахователят първо ви определя базова застрахователна премия, съгласно своите си правила за риска, имайки предвид, да речем, вашата възраст, история, каква е колата. След това натиска едно бутонче и от Гаранционния фонд му постъпва информация, че за този автомобил класът "бонус-малус" е еди-какъв си, а за този водач на МПС е еди-какъв. Съответно застрахователят ще вземе по-неблагоприятната от двете и ще каже, че базовата премия, която ви е определил, е например за 200 лева, но по системата имате 11-и клас, трябва да платите 130% от тези 200 лева, съответно 260 лева", обяснява още Савов.
“Гражданската отговорност“ ще зависи от поведението на пътя
Ако дадете на друг шофьор вашата кола и той извърши нарушение с нея, то ще се отрази както на самия шофьор, така и на класа на автомобила. И когато на следващата година отидете да застраховате колата си и в резултат на нарушението класът й се е повишил, то вие ще трябва да платите по-високата застраховка, независимо че виновен за нарушението е друг. Класовете, определени от Гаранционния фонд пък ще могат и да се обжалват. "Процедурата за оспорване ще се уточнява още, но е записано, че се оспорва пред Гаранционния фонд, защото той издава какъв е класът", посочи Владимир Савов от КФН.
Кога ще бъде въведена системата „бонус-малус”?
Наредбата от днес е подложена на 30-дневно обществено обсъждане. Идеята е тя да влезе в сила от 1 януари. Паралелно с приемането й ще се работи и по синхронизиране на системите на Гаранционния фонд и МВР. На практика обаче системата ще заработи в пълния си вид от 2020 г. Тогава вече ще бъдат отчетени нарушенията, които са извършени година назад. Всички шофьори и автомобили ще влязат в новата система с неутрален клас, който на практика не променя цената на "Гражданската отговорност". Ако обаче сте недобросъвестен шофьор след 1 януари догодина, то задължителната ви застраховка за 2020 г. може да ви излезе скъпа.