С тази категорична позиция Националният младежки комитет на ВМРО продължава своето настояване за реципрочност в действията на България по отношение на демонстративния акт на Турция статутът на емблематичната „Св. София“ от музей да се върне към действаща джамия, съобщиха от пресцентъра на ВМРО.
Захариева: „Света София“ има историческа символика и универсална стойност
Припомняме, че това е факт от петък. Даже там вече беше отслужена традиционната за мюсюлманите петъчна молитва. Тя бе проведена в присъствието на Ердоган, което още повече беше прието от християнския свят като целенасочена показност по отношението на политиката на Турция занапред.
Тези действия станаха и причината младежката организация на ВМРО-София в същия ден да публикува остра позиция в своята страница във Фейсбук. В нея те сравниха действието с повторното падане на Константинопол и поставянето на демаркационната линия между цивилизациите.
ЕС е срещу превръщането на „Света София” в джамия
Днес младежите на ВМРО продължават своята битка за запазване на културните и християнски ценности в Европа със своето предложение джамията в центъра на София да стане част от музейната експозиция на столицата и призовават Столична община да направи нужното, за да стане това предложение реалност.
Ето и пълният текст на позицията на НМК:
Дълги години Константинопол е бил обединителен център за православните християни в Европа, а „Света София“ – един от най-значимите религиозни символи. Превръщането ѝ в джамия е поредният знак, че Ердоган ще продължава да води османистка политика.
Турският президент неведнъж е показвал религиозния си фанатизъм, като е заявявал, че границите на сърцето му обхващат територии, населени с мюсюлмани отвъд границите на турската държава.
След превземането на Константинопол Мехмед II превръща „Света София“ в главната султанска джамия и тържествено присъства на първата петъчна молитва. В петък Ердоган лично прочете две от главните сури на Корана пред покритите икони и фрески на храма.
Този акт е ясен символ на намеренията на турския президент. Религиозният му фундаментализъм напомня за най-жестоките султани от времето на османската империя и по-специално за Селим I Явуз.
Подобно на него Ердоган демонстрира желанието си да превърне Турция в център на мюсюлманския свят. Символичното нареждане на „Света София“ до джамиите в Мека и Медина е актът, с който турският президент демонстрира, че не желае да бъде просто османски султан. Той има намерение да бъде халиф на целия мюсюлмански халифат.
Еуфорията от този акт не подмина и България. В петък бе отслужена благодарствена молитва в софийската „Баня Баши“. Приветствията на българските мюсюлмани бяха отразени в турски медии. За нас този акт е неприемлив и е поредният опит на Турция да използва мюфтийството за провокация и вмешателство във вътрешните ни работи.
Вярваме, че агресивната политика и религиозният фанатизъм на Ердоган ще засилят активността на мюсюлманските общности и храмовете им. „Баня Баши“ винаги е бил обект на дебати, противоречия и провокации и неведнъж се е налагала намеса на органи на реда за опазване на сигурността на храма и поклонниците. Капацитетът на джамията е между 500-700 души. Затова по време на празниците и петъчните молитви богомолците се молят отвън на тротоара.
София е православна европейска столица и ние смятаме, че централните ѝ части не са правилното място за подобни гледки. В районът около „Баня Баши“ има и множество християнски храмове - функциониращи или исторически обекти.
Шумът от минаретата смущава посетителите им и нарушава цялостния туристически облик на столицата ни. Така, както в центъра на Истанбул няма място за християнски храм със статут на музей, в центъра на София няма място за функционираща джамия.
Ето защо ние предлагаме „Баня Баши“ да стане част от музейната експозиция на София. Зелената площ между джамията и регионалния исторически музей на София създават възможност за открити изложби, а сградата ще се впише идеално в цялостния музеен сграден фонд. Такъв статут има „Ески джамия“ в Стара Загора, която е дом на музей на религиите.
Осъзнаваме, че ще бъдат необходими действия от страна на Столична община, за да може мюсюлманската общност в София да осъществява религиозната си дейност на удобно място и не смятаме, че това е пречка „Баня Баши“ да придобие статут на музей, достъпен както за мюсюлмани, така и за християни.
Столицата ни отдавна не е част от османската империя и централната джамия трябва да се превърне в исторически обект от периода на турското робство, срещу което се е борело освободителното ни движение.
Захариева: „Света София“ има историческа символика и универсална стойност
Припомняме, че това е факт от петък. Даже там вече беше отслужена традиционната за мюсюлманите петъчна молитва. Тя бе проведена в присъствието на Ердоган, което още повече беше прието от християнския свят като целенасочена показност по отношението на политиката на Турция занапред.
Тези действия станаха и причината младежката организация на ВМРО-София в същия ден да публикува остра позиция в своята страница във Фейсбук. В нея те сравниха действието с повторното падане на Константинопол и поставянето на демаркационната линия между цивилизациите.
ЕС е срещу превръщането на „Света София” в джамия
Днес младежите на ВМРО продължават своята битка за запазване на културните и християнски ценности в Европа със своето предложение джамията в центъра на София да стане част от музейната експозиция на столицата и призовават Столична община да направи нужното, за да стане това предложение реалност.
Ето и пълният текст на позицията на НМК:
Дълги години Константинопол е бил обединителен център за православните християни в Европа, а „Света София“ – един от най-значимите религиозни символи. Превръщането ѝ в джамия е поредният знак, че Ердоган ще продължава да води османистка политика.
Турският президент неведнъж е показвал религиозния си фанатизъм, като е заявявал, че границите на сърцето му обхващат територии, населени с мюсюлмани отвъд границите на турската държава.
След превземането на Константинопол Мехмед II превръща „Света София“ в главната султанска джамия и тържествено присъства на първата петъчна молитва. В петък Ердоган лично прочете две от главните сури на Корана пред покритите икони и фрески на храма.
Този акт е ясен символ на намеренията на турския президент. Религиозният му фундаментализъм напомня за най-жестоките султани от времето на османската империя и по-специално за Селим I Явуз.
Подобно на него Ердоган демонстрира желанието си да превърне Турция в център на мюсюлманския свят. Символичното нареждане на „Света София“ до джамиите в Мека и Медина е актът, с който турският президент демонстрира, че не желае да бъде просто османски султан. Той има намерение да бъде халиф на целия мюсюлмански халифат.
Еуфорията от този акт не подмина и България. В петък бе отслужена благодарствена молитва в софийската „Баня Баши“. Приветствията на българските мюсюлмани бяха отразени в турски медии. За нас този акт е неприемлив и е поредният опит на Турция да използва мюфтийството за провокация и вмешателство във вътрешните ни работи.
Вярваме, че агресивната политика и религиозният фанатизъм на Ердоган ще засилят активността на мюсюлманските общности и храмовете им. „Баня Баши“ винаги е бил обект на дебати, противоречия и провокации и неведнъж се е налагала намеса на органи на реда за опазване на сигурността на храма и поклонниците. Капацитетът на джамията е между 500-700 души. Затова по време на празниците и петъчните молитви богомолците се молят отвън на тротоара.
София е православна европейска столица и ние смятаме, че централните ѝ части не са правилното място за подобни гледки. В районът около „Баня Баши“ има и множество християнски храмове - функциониращи или исторически обекти.
Шумът от минаретата смущава посетителите им и нарушава цялостния туристически облик на столицата ни. Така, както в центъра на Истанбул няма място за християнски храм със статут на музей, в центъра на София няма място за функционираща джамия.
Ето защо ние предлагаме „Баня Баши“ да стане част от музейната експозиция на София. Зелената площ между джамията и регионалния исторически музей на София създават възможност за открити изложби, а сградата ще се впише идеално в цялостния музеен сграден фонд. Такъв статут има „Ески джамия“ в Стара Загора, която е дом на музей на религиите.
Осъзнаваме, че ще бъдат необходими действия от страна на Столична община, за да може мюсюлманската общност в София да осъществява религиозната си дейност на удобно място и не смятаме, че това е пречка „Баня Баши“ да придобие статут на музей, достъпен както за мюсюлмани, така и за християни.
Столицата ни отдавна не е част от османската империя и централната джамия трябва да се превърне в исторически обект от периода на турското робство, срещу което се е борело освободителното ни движение.