магистрала
магистрала / БГНЕС, архив
Строежът на магистрала Струма през Кресненското дефиле е нарушение на европейското законодателство и може да доведе до сериозни финансови последици за държавата, твърдят еколози. Те се обединиха около становището, че в участъкът през дефилето трябва да има или дълъг тунел или да се изработи нов проект, чието трасе не минава от там.

Идея: Двуетажни тунели да поемат трафика на магистрала "Струма" в Кресненското дефиле

Ако България не спази екологичните изисквания Европейската комисия може да спре финансирането на проекта и да изиска България да върне платените досега пари. В Кресненското дефиле има изключително богато биоразнообразие, което трябва да бъде съхранено, а строежът на открито трасе на магистрала Струма е сериозна заплаха. Ако това се случи Европейската комисия може да поиска връщане на дадените досега пари, каза Фиданка Макграт от мрежата „Бенкуоч”.

Археолозите от „Струма” притеснени от започващия строеж на автомагистралата

"Като условие за получаване на финансирането е да се предотврати по всякакъв начин негативно въздействие върху биоразнообразието в Кресненското дефиле. Има алтернативи и се надяваме, че ще бъдат много сериозно разгледани, защото само вариант извън дефилето би било в съгласие е европейското законодателство. Ние смятаме, че ако не се вземе правилното решение за алтернатива, ще се наложи България да връща парите, които е дала Европа за магистралата", посочи Фиданка Макграт.

Магистрала „Струма" на две нива при Кресненското дефиле

Възможно е и Европейската комисия да прекрати останалите плащания за строежа на магистрала Струма, в случай, че открие нарушения в проекта, смята Даниел Попов от Бенкуоч. "При завеждането на процедура в съда се постановява глоба за държавата. Тя е длъжна да я плаща докато отстрани проблема", обясни той.

По този начин може да се окаже, че при построяване на магистралата през Кресненското дефиле, държавата ще трябва да плати отново за друго трасе извън дефилето, за да се спрат глобите, твърдят еколозите.