В спор и обвинения в лобизъм заради въвеждане на алтернативен (патентен) данък за таксиметровите превози влязоха ГЕРБ и БСП при обсъждането на промени в закона за местните данъци и такси в пленарната зала.
Текстовете, чийто вносител са председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова и още двама депутати от ГЕРБ, дискутирани на първо четене регламентират нов алтернативен налог, с който да се облага дейността по извършване на таксиметров превоз на пътници.
По него задължени лица са превозвачите с удостоверение за регистрация от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, на които е издадено разрешение за таксиметров превоз на пътници от кмета на съответната община, както и лицата, извършващи таксиметрови услуги на пътници от името на регистриран превозвач, но за своя сметка.
Ново предложение: До 1000 лева патентен данък за такситата
Конкретният размер на данъка ще се определя с наредба от Общинския съвет на общината, на територията на която се извършва таксиметровият превоз на пътници. Налогът ще е на кола и, по думите на председателя на бюджетната комисия, ще е между 400 и 1000 лв. на година.
Стоянова подчерта, че не става въпрос за вдигане на данъци, а за това големите превозвачи да бъдат длъжни занапред да внасят налога в бюджета на общината, което до момента не правят. Тя категорично се противопостави на нападките на левицата за лобизъм в интерес на големите таксиметрови компании и на обвиненията, че вносителите ще вземат хляба на дребните превозвачи.
Георги Свиленски от БСП в аргументите си „срещу” проекта подчерта, че той не е приет от парламентарната транспортна комисия и поиска обяснение от Стоянова защо го внася и кой ще го администрира.
Според предложението данъкът трябва да бъде деклариран и внесен до 30 април на текущата година в общината, за територията на която е издадено разрешение за извършване на таксиметров превоз на пътници.
Данъчното облагане на таксиметровия превоз налага и промени в Закона за автомобилните превози, засягащи срока на действие на разрешението за таксиметров превоз на пътници, издавано от съответната община - той става задължително едногодишен.
Предвиден е преходен период по отношение на издадените до влизането в сила на предложените разпоредби разрешения за таксиметров превоз на пътници. Те запазват валидността си за срока, за който са издадени, но същият не може да бъде по дълъг от 31 декември 2016 г.
Данък "Такси" мина през бюджетната комисия на първо четене
Да сложим край на този тип на правене на политика, ако искате да въвеждате патент - направете го, но защо променяте закона за автомобилните превози, обърна се към Менда Стоянова Георги Свиленски.
Тя на свой ред отговори, че е лобист, но за приходите в бюджета. Всеки да си плаща данъците, ако осъществява дейност, категорична е председателят на бюджетната комисия. Стоянова разясни, че с промяната се заменя сегашният данък върху печалбата, данъкът върху доходите на физическите лица с по-прост - патентен данък, който е годишен за един автомобил и е между 400-1000 лв.
Всяко такси, което работи, ще плаща на общината местен данък, а не данък печалба, данък общ доход, той дори трябва да е по-нисък от плащаните до момента, аргументира проектопредложението на ГЕРБ Менда Стоянова. Карате хората да излязат и да протестират срещу себе си, опроверга тя колегата си Георги Свиленски.
Искрен Веселинов апелира към осмисляне на текстовете за патентния данък и промяна между първо и второ четене. Законопроектът може да остане в историята като отмъщението на „копърките”, коментира депутатът от Патриотичния фронт.
Източник: БТА