Хотел и 6 заведения по Черноморието са затворени през първата седмица на акция "Лято 2010", съобщиха от Комисията за защита на потребителите (КЗП). В обектите е установено предоставяне на услуги без категоризация.
Затвореният хотел се намира на Южното Черноморие. Сред запечатаните кръчми има по 3 на Южното и Северното Черноморие. Собствениците им са глобени за необявяване на цените на услугите в хотела и за липсата на меню на български език в кръчмите.
През тази седмица са проверени 107 хотела и заведения за хранене и развлечения, както и 148 търговци. 21 търговци, предлагащи туристически услуги, са глобени за необявяване на цените на услугите в хотели и за липса на меню на български език в заведения за хранене и развлечения. 65 са глобите, наложени за липса на етикети на български език, липса на цени или обявяване на цените в евро за обувки, текстил, плажни принадлежности и сувенири.
Акция "Лято 2010" продължава и през следващата седмица с проверки на търговци на текстил, обувки, сувенири и в заведения с нощен режим на работа. В проверките се включват инспектори на комисията от цялата страна. Строго се следи дали всички хотели, магазини, солариуми и атракциони са с изрядни документи, обявяват коректно цени и предлагат безопасни стоки и услуги. През летния сезон всяко нарушение по морето засяга повече потребители, затова КЗП призовава търговците прецизно да спазват изискванията. Нарушителите ще бъдат санкционирани. При предишната акция по морето (от 1 април до 4 юни 2010 г.) КЗП издаде 54 акта и затвори временно 4 туристически обекта за нередности.
Хотелите трябва да обявяват на рецепцията цените на нощувките и услугите, които предлагат и да водят регистър на настанените туристи. Другият акцент на проверките е върху безопасността на стоките и услугите в комплексите и на плажа. Липсата на регистър за настанените туристи затруднява потребителя да упражни правото си на рекламация, ако е недоволен от обслужването. Ценоразписът е важен критерий при избора на хотел. Инспекторите ще проверяват и дали условията в стаите отговарят на категорията на обекта.
Особено внимание ще се обръща на безопасността на атракционите в курортните комплекси. Инспекторите ще проверяват съоръжения, екипировки и ще следят дали клиентите получават задължителните инструкции как да ползват уредите. Деца до определена възраст не трябва да се допускат до атракциони, които са опасни за тях и КЗП ще контролира дали това се спазва.
Стоките в магазините и по сергиите на морските курорти (дрехи, сувенири и др.) също ще се проверяват за безопасност. КЗП напомня, че търговците трябва да разполагат с документи за произхода на стоката (производител и вносител) и удостоверение за съответствие с изискванията за безопасност. Акциите ще се проведат на отделни вълни и ще продължат до края на летния сезон.
Допълнителните приемни на КЗП са разкрити специално за летния сезон. Приемните са седем на брой и са разположени в градовете Варна, Бургас, Созопол и Приморско и в курортните комплекси „Албена", „Златни пясъци" и „Слънчев бряг". В тях през целия летен сезон туристите може да подават сигнали и да получават консултации, ако се съмняват, че правата им са нарушени. Мобилни екипи на КЗП ще бъдат на разположение за незабавни реакции при необходимост. Във временните приемни туристите получават компетентна помощ от представители на КЗП, ако се сблъскат с проблеми при ползването на услугите в хотели, заведения за хранене и развлечение, магазини, спортни и увеселителни центрове и др.
През миналата година 206 летовници са посетили временните приемни на КЗП, за да подадат жалба или сигнал. Най-честите оплаквания са, че в заведения за хранене и развлечения липсва ценоразпис или услугите не съответстват с определената категория. На места не са били обявени цени за наем чадър и шезлонг. Част от търговците не са издавали документ при закупуване на стока или ползване на услуга. Има и сигнали от почиващи, че свободният им достъп до плажната ивица е ограничен, както и за висок шум от заведения за хранене и развлечения.
Адресите и телефоните на приемните на КЗП във Варненско:
Варна
Ул. „Бдин" 14 А
Тел. 052/ 603 778
Работно време: 9.00 ч. - 17.30 ч.
„Златни пясъци"
Административна сграда на „Златни пясъци" АД, ет. 2, стая 205
Тел. 052/ 35 62 17
Работно време: 10.00 ч. - 12.30 ч.