/ iStock/Getty Images
Кметът на София - Йорданка Фандъкова отбеляза в своята лична Фейсбук страница, че през март започваме строителството на 3 км от третата линия на метрото от ж.к. „Хаджи Димитър“ до ж. к. „Левски“.

"Днес столичният общински съвет прие предложението ни за осигуряване на 12,8 млн. лв. от общинския бюджет, с които да стартираме изграждането на новия участък. Цялата трета линия е с дължина 21 км. 12 от тях завършихме през 2020-2021 г. Остават ни двата участъка през „Подуяне“ и „Слатина“ – с обща дължина 9 км. Двата участъка са включени за съфинансиране в Плана за възстановяване и устойчивост с 300 млн. лв. Тези средства представляват под 50% от цялата сума, необходима за изграждането, но е ключова за строителството. Всички останали средства ще бъдат осигурени от бюджета на Столична община и чрез инвестиционен заем от Европейската инвестиционна банка, за преговори с която днес получих мандат от общинския съвет", отбеляза тя.




Фандъкова отбелязва още, че: "Днес съветници от всички политически сили гласуваха доклада ни за начало на строителството на новите 9 км. метро. Разчитам на представителите на всички политически сили, които участват и в управлението на страната, да защитават договореното съфинансиране от Плана за възстановяване, така както поехме ангажимента за финансиране от данъците на софиянци:

Очакванията са изграждането на двата участъка да приключи през 2025 – 2026 г., което напълно съответства на заложените срокове в Плана за възстановяване.

София иска помощ от държавата за градския транспорт

Кметът на София уточнява, че: "Анализите ни показват, че тези два участъка, които преминават през гъсто населени територии ще обслужват 160 хил. души с тенденция за нарастване във времето, а ефектите са безспорни – по-добра градска среда, по-малко вредни емисии и намаляване на трафика.
Метростанциите на първия 3-километров участък през „Подуяне“ са разположени по следния начин:

enlightenedСтанция „Стадион Георги Аспарухов“ е разположена под южното пътно платно на бул. „Владимир Вазов“, на кръстовището с ул. „Васил Кънчев“ и ул. „Река Велека“ до стадиона.
enlightenedСтанция „Тракия“ е разположена на кръстовището на бул. „Владимир Вазов“ с ул. „Витиня“, западните входове на станцията са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река“
enlightenedСтанция „Владимир Вазов“ е на кръстовището на булеварда с ул. „Станислав Доспевски“, между ж.к. „Левски В“ и ж.к. „Левски Г“.

"След тази станция планираме изграждането на нов буферен паркинг, който да се използва от автомобилите, които влизат в столицата", казва още тя.

Метростанциите по втория 6-километров участък от ул. „Шипка“ при Военната академия през кв. „Гео Милев“ и „Слатина“, покрай „София Тех Парк“ и зала „Арена Армеец“ до бул. „Цариградско шосе“, са разположени по следния начин:

enlightenedПървата метростанция ще е разположена на кръстовище на бул. „Ситняково“ и ул. „Гео Милев“.
enlightenedВтората е на кръстовището на ул. „Николай Коперник“ и ул. „Гео Милев“.
enlightenedСледващите две са на територията на ж.к. „Слатина“.
enlightenedПетата станция обслужва зала „Арена Армеец“ и „София Тех парк“ на бул. „Асен Йорданов“.
enlightenedПоследната станция ще е на бул. „Цариградско шосе“ и ще удобна да обслужва жилищните и административни сгради на ж.к. „Младост“ и кв. „Полигона“. При тази станция е предвидено изграждането на подземен буферен паркинг. В момента текат процедурите за избор на изпълнители на този участък, като очакванията са те да приключат до средата на тази година.