130 мотористи на час преминават по бул. „Цариградско шосе" в София, въпреки забраната за движението им там. Това каза началникът на КАТ Богдан Милчев пред общинските съветници от Комисията по транспорт, които обсъдиха предложението забраната за движение на моторите по булеварда да отпадне.
Данните са от експеримент на Пътна полиция, проведен през август миналата година. Според него забраната принуждава водачите да се смесват с движението по Шипченски проход и „Драган Цанков", но по никакъв начин не намалява броя на произшествията с мотори.
Броя на пътнотранспортните произшествия с мотори през изминалата и тази година е горе-долу еднакъв, каза още Богдан Милчев: „От 1 януари до 30 април 2011 г. са били 19 пътнотранспортните произшествия, тази година са 20. Загиналите миналата година мотористи са били двама, тази година е само един - говорим за този период".
Част от общинските съветници изразиха притеснения, че с отпадането на забраната, ще зачестят инцидентите по бул. „Цариградско шосе". Милчев обаче не се съгласи с това твърдение, като каза, че в пиковите часове по бул. „България" преминават по 160 превозни средства, а през Орлов мост - по 145: „Ако някой може да гарантира, че няма да се случи инцидент където и да било в София, нека да стане и да каже: аз поемам ангажимента, че там няма да стане инцидент. Само за миналата година сме установили над 250 000 нарушители - говоря изцяло, не само мотористи. Ние не можем да сложим на всеки моторист катаджия".
Шефът на столичния КАТ посочи още, че при нарушения мотористите се санкционират, но това не ги кара да спазват ограниченията. Самите мотоклубове често санкционират мотористи, които не спазват правилата. Това каза в своя защита Николай Славчев от Мото Бг, който също присъства на заседанието на комисията: „Категорично мога да кажа като моторист с над 10 години стаж, че този знак в момента само ограничава правата на хората, които спазват правилата за движение да не минават оттам. Всички алтернативни маршрути са много неприятни за каране, не само заради много светофари и задръстванията, които стават, а и заради лошата настилка, дупки".
Предстои предложението да се гледа и на заседание на Столичния общински съвет. Милчев не прие и идеята на председателя на транспортната комисия за мотористи да бъде отворена само бус лентата по бул. „Цариградско шосе". Според него бус лентата си е за градски транспорт и такова решение само би усложнило трафика.
На заседанието си съветниците от комисията разгледаха и становище на жителите в района на бул. „Македония", които се обявяват против намерението там да се строи подземен паркинг-гараж на две нива за 730 автомобила. Сред аргументите им против строежа е, че не са правени геопроучвания за подпочвени води и че вентилационните инсталации ще пречат на живеещите и работещите в района, като ще се замърсява и околната среда.
Според жителите на района така ще се застрашат и основите на околните сгради, строени в края на 30-те години на миналия век. В отговор главният архитект на София Петър Диков каза, че геодезично проучване е правено, но преди да се предприемат действия по проекта, ще се направи допитване до живеещите в района на бул. „Македония".