След триумфалното представяне на култовата танцова драма „Нестинарка“ във Варна, турнето на многонационалната балетна трупа на Старозагорската опера продължава с гостуване в Русе. Почитателите на танца ще имат възможността да се насладят на 28 февруари, от 19.00 часа на сцената на Доходното здание на изкуството на младите и талантливи балетни артисти от цял свят, избрали да танцуват и да се развиват в балетната трупа на Старозагорската опера.
Операта представя балета "Дон Кихот"
„Нестинарка“ е емблематично заглавие за българския балет, което е едно от малкото български произведения донесли световно признание на своите автори. Идеята да се възкреси в пълната си сценична версия и да се посвети на 90 години български балет и 110 години от рождението на гениалния Марин Големинов, е на Силвия Томова – настоящ художествен ръководител на балета на Държавна опера-Стара Загора. Хореографът Олеся Пантикина, поставя „Нестинарка“ по оригиналната хореография на своята майка Маргарита Арнаудова.
Дългогодишната ръководителка на първата българска модерна трупа „Арабеск“ дава хореографски изказ на изключителната музика на Марин Големинов през 1978 година и след това поставя незабравимата пълна версия на балета „Нестинрка“ специално за Националния балет, в която танцува в главната роля и примабалерината Силвия Томова. Именно на този хореографски вариант се базира новата постановка на Държавна опера-Стара Загора.
Танцовият спектакъл преплита етно-мотивите на един истински ритуал, който се разиграва в Деня на Светите Константин и Елена, и личната драма на едно влюбено момиче. За огненото въздействие на творбата, наситена с български драматизъм, допринасят грандиозната сценография и костюми на Иван Токаджиев и Ана-Мария Токаджиева /по оригиналните идеи и костюми на Мария Трендафилова/, които са още един силен и завладяващ акцент в спектакъла.
В главните роли на 28 февруари ще танцуват Анелия Димитрова /Демна/, Ромина Славова /Струна/, Фредерико Пинто /Найден/, Станко Танев /Старецът/ и Ивайло Янев /Кольо/, солисти и кордебалет на Държавна опера-Стара Загора. Примабалерината Анелия Димитрова получи за ролята на Демна престижното отличие на СБМТД и Радио Класик ФМ „Кристална лира“ 2018 в категория „Млад изпълнител“. „Нестинарка“ е първото голямо българско балетно заглавие, което влиза в репертоара на международната трупа на балета на Старозагорска опера.
„Възраждането на спектакъл като „Нестинарка” е много голям проект. Той е решен полифонично, участва огромен ансамбъл и изисква изключителни солисти. Възстановката му е много сложна работа, а и аз гледам на нея наистина като възстановка на оригинала, а не като възможност за собствена творческа изява.
Свела съм моята намеса до абсолютния минимум.“ – казва Олеся Пантикина, хореограф на спектакъла и дъщеря на Маргарита Арнаудова. „Моята основна цел е да запазя автентичния хореографски текст, духа на спектакъла, стилистиката му, защото тя е изключително характерна за спектаклите на Маргарита Арнаудова.
Операта кани на "Бохеми"
Смятам, че този балет е рядък пример за творческо единомислие и е едно щастливо Голямо случване. Наистина такива спектакли се случват рядко. Такова единомислие на творците-създатели: композитор, хореограф и и сценограф! Всеки един от тях към онзи момент, пък и към днешна дата е един от най-добрите в професията си, а събирайки се, тези три различни индивидуалности, правят със своя прочит на темата и идеята един уникален по самобитността си естетически продукт.“ – споделя Олеся Пантикина.
Тя откроява като откритие работата на младата балерина Анелия Димитрова в образа на Демна и силните образи на балетните артисти Ромина Славова /Струна/, Фиорди Лоха /Найден/, Ивайло Янев /Кольо/, Станко Танев /Стареца/.
Иван Токаджиев
„Като замисъл, като идея, на базата, разбира се, на един от шедьоврите на българското балетно сценично изкуство е да съхраним постиженията на първосъздателя, който артефакт за мен лично много трудно може да се каже, че е в миналото като стара естетика.
Напротив. Той е изключително модерен. Маргарита Арнаудова е постигнала нещо, което е изпреварило времето си. И все пак. Някои елементи биха могли да бъдат /и това се постарахме да направим/ с малко по-осъвременена естетика като се запази, разбира се, от епохата уханието на българския /тогава/ пластичен авангард – Иван Милев, Николай Райнов…
Това сме се опитали да съхраним, но с един адрес, който все пак да носи и визията на новия създател на авторски проект, реализирал спектакъла. Костюмите са максимално близки до оригинала, докато при декора малко излизаме от рамката на класическото решение и ароматът е съвременен.“
Операта представя балета "Дон Кихот"
„Нестинарка“ е емблематично заглавие за българския балет, което е едно от малкото български произведения донесли световно признание на своите автори. Идеята да се възкреси в пълната си сценична версия и да се посвети на 90 години български балет и 110 години от рождението на гениалния Марин Големинов, е на Силвия Томова – настоящ художествен ръководител на балета на Държавна опера-Стара Загора. Хореографът Олеся Пантикина, поставя „Нестинарка“ по оригиналната хореография на своята майка Маргарита Арнаудова.
Дългогодишната ръководителка на първата българска модерна трупа „Арабеск“ дава хореографски изказ на изключителната музика на Марин Големинов през 1978 година и след това поставя незабравимата пълна версия на балета „Нестинрка“ специално за Националния балет, в която танцува в главната роля и примабалерината Силвия Томова. Именно на този хореографски вариант се базира новата постановка на Държавна опера-Стара Загора.
Танцовият спектакъл преплита етно-мотивите на един истински ритуал, който се разиграва в Деня на Светите Константин и Елена, и личната драма на едно влюбено момиче. За огненото въздействие на творбата, наситена с български драматизъм, допринасят грандиозната сценография и костюми на Иван Токаджиев и Ана-Мария Токаджиева /по оригиналните идеи и костюми на Мария Трендафилова/, които са още един силен и завладяващ акцент в спектакъла.
В главните роли на 28 февруари ще танцуват Анелия Димитрова /Демна/, Ромина Славова /Струна/, Фредерико Пинто /Найден/, Станко Танев /Старецът/ и Ивайло Янев /Кольо/, солисти и кордебалет на Държавна опера-Стара Загора. Примабалерината Анелия Димитрова получи за ролята на Демна престижното отличие на СБМТД и Радио Класик ФМ „Кристална лира“ 2018 в категория „Млад изпълнител“. „Нестинарка“ е първото голямо българско балетно заглавие, което влиза в репертоара на международната трупа на балета на Старозагорска опера.
„Възраждането на спектакъл като „Нестинарка” е много голям проект. Той е решен полифонично, участва огромен ансамбъл и изисква изключителни солисти. Възстановката му е много сложна работа, а и аз гледам на нея наистина като възстановка на оригинала, а не като възможност за собствена творческа изява.
Свела съм моята намеса до абсолютния минимум.“ – казва Олеся Пантикина, хореограф на спектакъла и дъщеря на Маргарита Арнаудова. „Моята основна цел е да запазя автентичния хореографски текст, духа на спектакъла, стилистиката му, защото тя е изключително характерна за спектаклите на Маргарита Арнаудова.
Операта кани на "Бохеми"
Смятам, че този балет е рядък пример за творческо единомислие и е едно щастливо Голямо случване. Наистина такива спектакли се случват рядко. Такова единомислие на творците-създатели: композитор, хореограф и и сценограф! Всеки един от тях към онзи момент, пък и към днешна дата е един от най-добрите в професията си, а събирайки се, тези три различни индивидуалности, правят със своя прочит на темата и идеята един уникален по самобитността си естетически продукт.“ – споделя Олеся Пантикина.
Тя откроява като откритие работата на младата балерина Анелия Димитрова в образа на Демна и силните образи на балетните артисти Ромина Славова /Струна/, Фиорди Лоха /Найден/, Ивайло Янев /Кольо/, Станко Танев /Стареца/.
Иван Токаджиев
„Като замисъл, като идея, на базата, разбира се, на един от шедьоврите на българското балетно сценично изкуство е да съхраним постиженията на първосъздателя, който артефакт за мен лично много трудно може да се каже, че е в миналото като стара естетика.
Напротив. Той е изключително модерен. Маргарита Арнаудова е постигнала нещо, което е изпреварило времето си. И все пак. Някои елементи биха могли да бъдат /и това се постарахме да направим/ с малко по-осъвременена естетика като се запази, разбира се, от епохата уханието на българския /тогава/ пластичен авангард – Иван Милев, Николай Райнов…
Това сме се опитали да съхраним, но с един адрес, който все пак да носи и визията на новия създател на авторски проект, реализирал спектакъла. Костюмите са максимално близки до оригинала, докато при декора малко излизаме от рамката на класическото решение и ароматът е съвременен.“