Над 180 бягат заедно от жегите с теснолинейката до най-високата гара на Балканите
Над 180 бягат заедно от жегите с теснолинейката до най-високата гара на Балканите / netinfo
Над 180 бягат заедно от жегите с теснолинейката до най-високата гара на Балканите
94407
Над 180 бягат заедно от жегите с теснолинейката до най-високата гара на Балканите
  • Над 180 бягат заедно от жегите с теснолинейката до най-високата гара на Балканите
„Теснолинейно бягство от жегите“ е наречено поредното групово пътуване по единствената оцеляла до днес теснопътна жп линия. Крайната цел е най-високата гара на Балканите – Аврамово, построена на 1267 м надморска височина.

Организатори отново са млади ентусиасти от Пазарджик, начело с момчето, станало известно като спасител на Малкото влакче – Кристиан Ваклинов. Уредени са допълнителни вагони с над 180 места. Те ще прекарат един приятен ден в планинската прохлада край Аврамово, разположено точно на границата между Родопите и Рила.

Самото пътешествие пък отново ще привлече интереса на туристите към Родопската теснолинейка – една от уникалните атракции на България. Очаква се за пореден път към колективния воаяж да се присъединят и чужденци, както вече неведнъж се е случвало.

Повод за августовското „бягство“ е не само поредната серия над 40-градусови горещини. Именно през този месец на годината през 1926 г. е пуснат в експлоатация първият участък на линията от Септември до Велинград. Спори се дали това е станало на 1-ви или на 2-ри. Вероятно на единия ден е било тържественото откриване, водено от тогавашния премиер Андрей Ляпчев и преминало при невиждан интерес от хората, а от следващия Малката железница е започнала своята история с първото си пътуване през Родопите.

За 91 години теснолинейката е изиграла безспорна роля за развитието на планинските общини по маршрута си, казва Ваклинов. Благодарение на популяризирането и чрез колективните пътувания в последните години тенденцията отново се обръща и все повече посетители идват в Пазарджишко специално за да се повозят по живописната й линия. Парадоксът е, че доскоро с такава цел тръгвали основно чужденци и че те разказвали на българите какво са чели за Малката железница. Сега и сънародниците ни преоткриват това богатство и го оценяват по достойнства – изключително красива природа по трасето, исторически железопътен състав на десетки години, при това – още в движение.

Чуйте повече от Кристиан Ваклинов в приложеното аудио.