Реплика на първия български самолет, изработен през 1915 г., може да се види вече в Музея на авиацията в Крумово.
Представянето на репликата на самолета "Йорданов 1" беше част от честванията на 100-годишнината от началото на самолетостроенето у нас, организирани от Фондация „Български военновъздушни сили" и Министерство на отбраната.
Тази събота хиляди гости посетиха филиала на Националния военноисторически музей край Пловдив, за да видят и да се снимат с експоната, въпреки че конструкцията все още не е напълно завършена.
Самолетите, които участваха в Третата въздушна обиколка на страната по повод юбилея, пристигнаха в Авиационен комплекс за лека, спортна и туристическа авиация „Скай парк" - летище Бохот LM край Плевен в петък вечерта и бяха посрещнати от домакините - Антон Георгиев и Валери Илиев.
На другия ден - 8 август самолетите отлетяха за Крумово, където се състоя честването на 100-годишния юбилей от създаването на първия български самолет.
Изпълнител на единствената до момента реплика на самолета „Йорданов 1" е авиоинженерът Александър Мариносян.
Пред Дарик той заяви, че не е лесно да се направи самолет, а в случая дори не е имало запазени чертежи и са работили с екипа по снимки. Авторът сподели, че възприема конструирането като хоби, което съвпада с професията му.
Представянето на репликата на самолета "Йорданов 1" е част от честванията на 100-годишнината от началото на самолетостроенето у нас, организирани от Фондация „Български военновъздушни сили" и Министерство на отбраната и под патронажа на президента Росен Плевнелиев.
Изобретател на първия успешен самолен, конструиран и построен в България, е Асен Йорданов. Самолетът е биплан с разпереност на крилата 14 метра и дължина 8.5 метра. Машината става първият успешен самолет, конструиран и построен в България.
Асен Йорданов е роден през 1896 г. в София. През 1921 г. заминава в САЩ за участие в конкурс за обиколка на Земята. Конкурсът се проваля, а Йорданов остава в Ню Йорк като общ работник и учи английски език. По-късно работи в авиокомпания като чертожник, после става изпитател, летец инструктор, конструктор, летец и педагог.
Записва аероинженерство, изучава физика, химия и радиотехника. Открива собствена компания и поддържа училище за летци. Пише научнопопулярни книги за авиацията. Умира през 1967 г. в Америка.