/ БГНЕС
Благодарение на информатора Кристофър Уайли стана известно за голямо изтичане на лични данни от мрежата Фейсбук. В аферата е замесен и социолог от Кеймбридж.
 
Кристофър Уайли повече не може да влезе в Инстаграм и Фейсбук: „Бях заличен“, оплака се той в Туитър. Другите му акаунти са блокирани от компанията Фейсбук, защото 28-годишният канадец разказа за едно от най-големите изтичания на данни в историята на компанията.
 
Какво се случва с личните данни

Кеймбридж Аналитика
БГНЕС

През почивните дни два вестника – американският „Ню Йорк Таймс“ и британският „Гардиан“ – публикуваха историята на Уайли за неговата работа в компанията „Кеймбридж Аналитика“. Главното обвинение, което бившият служител отправи, е следното: “Кеймбридж аналитика“ е събирала и анализирала преди всичко за целите на политическата реклама личните данни на над 50 милиона потребители на социалните мрежи без те да знаят това.
 
Това е било направено по следния начин: компанията е сключила споразумение с фирмата на преподавателя от Факултета по психология на Кеймбриджкия университет Александър /Алекс/ Коган, който е родом от СССР. Коган е разработил приложение, с помощта на което е анкетирал хора във Фейсбук.

Скандал разтресе Facebook: Задава ли се бойкот на социалната мрежа?
 
Мобилното приложение е получило разрешение от потребителите за използването на техните лични данни. Приложението е събирало данни и за приятелите на потребителя. Анкетирайки 270 000 потребители, компанията е получила сведения в крайна сметка за 50 милиона души. Фейсбук, както твърди Уайли, не е възразявал срещу разгласяването на данните, удовлетворявайки се от обяснението на компанията, че информацията се събира за научни цели.
 
През 2015 г. този масив от лични данни се е оказал в разпореждане на „Кеймбридж Аналитика“. Фирмата на Коган е получила за своите услуги милион долара, твърди Уайли. Любопитна подробност, която все още не е получила продължение: едновременно със своята работа за „Кеймбридж Аналитика“ Коган, както е посочено на сайта на Санкт-Петербургския университет, е получил двугодишна стипендия от федералния бюджет на РФ.
 
Във вторник, 20 март, Кеймбриджкият университет поиска от Фейсбук да му предостави всички данни за работата на Коган и неговите връзки с „Кеймбридж Аналитика“. Информацията за Коган е изчезнала от сайта на британския университет същия ден.

Кеймбридж Аналитика
БГНЕС

С какво се занимава „Кеймбридж Аналитика“
 
„Кеймбридж Аналитика“ събира и анализира данните на клиентите на такива портали като Фейсбук и създава психологически профили на юзерите. За пръв път компанията попада в полезрението на обществото след победата на Доналд Тръмп на изборите в САЩ. Тогава стана известно, че бившият президентски съветник Стив Банън е бил неин вицепрезидент, а самата тя е участвала в предизборната кампанията на милиардера, изпълнявайки задачата за разработването и включването на реклама в интернет, отчитайки психологическия профил на потребителя. Компанията смята победата на Тръмп за своя заслуга.
 
На Уайли му е хрумнала идеята за таргетирана реклама още през 2013 г. Това, което му е липсвало са били достатъчното количество лични данни за нейното реализиране, както споделя той. На тази основа той създава контакт с Алекс Коган и неговия център за психометрика.
 
Уайли е убеден, че „Кеймбридж Аналитика“, използвайки информацията за предпочитанията на клиентите, е успяла да окаже решаващо влияние върху изхода на изборите в САЩ. Сред наблюдателите въпросът, доколко решаващ на изборите е бил факторът таргетирана реклама в социалните мрежи, остава спорен.
 
В последното видео, публикувано от британската телевизия Channel4, възниква подозрението, че освен таргетираната реклама компанията „Кеймбридж Аналитика“ не се е притеснявала да използва далеч по-съмнителни методи. Директорът на компанията по време на снимки със скрити камера предлага на потенциален клиент такива методи за дискредитиране на политици, като използването на „украински момичета“. От самата компания в отговор на разобличенията заявиха, че не използват подобни методи и по този начин са проверявали потенциалните клиенти.

Основателят на Фейсбук Марк Зукърбърг
Guliver/Getty Images, архив


Какво говорят в ръководството на Фейсбук
 
Всичко казано от Кристофър Уайли представлява сериозни обвинения по адрес на най-голямата социална мрежа в света. На фона на новините за изтичането на данни пазарната капитализация на компанията спадна в понеделник, 19 март, с цели 6% наведнъж. Фейсбук смятат, че е не е коректно скандалът да бъде смятан за изтичане на данни, тъй като потребителите сами са се съгласили да споделят личната информация.
 
На свой ред, Уайли настоява, че Фейсбук отдавна е знаел за изтичането на данните, но нищо не е предприемал за борба с него. Социалната мрежа отговори, че е заличила приложението на Коган, а също така е получила писмени уверения както от фирмата на Коган, така и от „Кеймбридж Аналитика“, че личните данни ще бъдат унищожени. Но, според предположението на Уайли, те така и на се били унищожени.

ф
Thinkstock/Getty Images

Какво го чака Фейсбук
 
Според бившия упълномощен по правата на потребителите в САЩ Дейвид Владек, концернът Фейсбук трябва да се подготви за милиардни съдебни дела и глоби от страна на властите. Според неговите данни, компанията още през 2011 г. се е задължила да спазва високите стандарти на сигурност на личните данни, включително предаването на сведения от мрежата на трети лица. Нарушенията в тази област могат да бъдат глобявани с 40 000 долара за всеки акаунт, заяви Владек пред „Вашингтон пост“.

фейсбук
ThinkStock/Getty Images

Как да защитим себе си и приятелите си
 
Личната информация, която доверявате на компанията Фейсбук, трябва да бъде подбирана внимателно. Социалната мрежа е променила настройките така, че достъпът както към нея, така и към личните данни на вашите приятели не е така лесен, но все пак бъдете предпазливи преди всичко, съветват експертите. „Ако компанията спазва приличието и иска да изглежда сериозно, то тя по принцип не може да разрешава да предава на някой данните на вашите приятели“, убеден е Зимон Мадер, основател на кьолнската рекламна агенция Adbacker, която рекламира и се занимава с маркетинг в социалните мрежи.
 
Приложенията, които уважават потребителите, им позволяват каква именно информация да споделят и каква – не. Ако клиентът няма право на такъв избор, тогава той трябва да избягва тези приложения, убеден е Мадер: „Никой не е задължен да си сваля панталона заради някаква си онлайн-игра“.
 
Лукас Хансен, ДВ
БГНЕС