/ ThinkStock/Getty Images
През последните 25 години открихме планети в най-особените и екстремни среди, поставяйки въпроса: Какви условия са твърде екстремни, за да се формира една планета? Сега нови проучвания предполагат, че дори свръхмасивните черни дупки понякога имат подходящи условия.

Японски изследователи са симулирали обхвата на потенциалните условия около активна (но не твърде активна) свръхмасивна черна дупка. Тези черни дупки са заобиколени от огромни облаци под формата на прах и газ, съобщава „The Astrophysical Journal“.

Червеното петно на Юпитер не изчезва

Далеч от свръхмасивната черна дупка, където температурата е достатъчно ниска, прахът в този район може да започне да натрупва ледени кристали. И тези ледени кристали могат да се слеят помежду си, да растат и когато придобият размер на сграда, заради гравитацията все повече и повече материал се натрупва върху тях, за да образува пълноценни планети.

"Нашите изчисления показват, че десетки хиляди планети с 10 пъти по-голяма маса от тази на Земята могат да се формират на около 10 светлинни години от черна дупка", каза съавторът на проучването Еихиро Кокубо, професор в Националната астрономическа обсерватория на Япония. „Около черни дупки може да има планетарни системи с изумителен мащаб.“

НАСА алармира: Огромен астероид удря Земята

Времевата скала за формирането на тези планети зависи от това колко хаотични са движенията в повърхнината. Екипът очаква те да нараснат за стотици милиони години, което е сравнимо с времето, което може да остане активна свръхмасивна черна дупка, подобна на размер на тази в центъра на Млечния път.

"При подходящи условия планетите могат да се формират дори в тежки среди, например около черна дупка", авторът Кейичи Вада, професор в университета в Кагошима.

Около планетата Венера все още витаят доста загадки (СНИМКИ)

Като се има предвид, че почти всяка галактика във Вселената има свръхмасивна черна дупка в сърцевината си (и някои повече от една), планетите в орбита около свръхмасивни черни дупки вероятно не са малко, се отбелязва в публикацията.

Изследователите посочват, че обичайните техники, които използваме за откриване на екзопланети, са неподходящи за намирането на такива обекти. Ще трябва да се използват други техники, основани на промените в емисиите на черните дупки, но нашата технология може би трябва да се подобри значително, преди това да бъде постигнато.