На 5 март говорителят на китайското външно министерство Лин Цзян заяви, че Пекин никога не се е облагодетелствал от дейността на Панамския канал, припомня VOA/Voice of America. 

“Целта на Китай е статусът на този международен плавателен канал да остане неутрален”, каза Цзян. 

Истина ли е това обаче? 

От 1997 г. китайската компания “Hutchison Ports Holdings” притежава терминали, разположени в двата края на канала.  

През 2017 г. вестник “South China Morning Post” определи Ли Кашин - основател на въпросния холдинг, като най-големия бенефициент от китайската глобална стратегия “Един пояс, един път”.  

По данни на медията неговата компания печели от 22 пристанища в 18 държави, които са част от инициативата. Освен това той и синът му Виктор Ли са членове на “Китайския народен политически консултативен съвет” - един от най-важните органи на Комунистическата партия в страната. 

През януари т.г. главният ревизор на Панама Анел Флорес заяви, че китайските управляващи са превърнали канала в колониален анклав. Държави като Австралия и Израел пък отказаха да работят с “Hutchison Ports Holdings” от съображения за националната им сигурност

VOA/Voice of America