ЮНЕСКО прави списък на научните чудеса на човечеството
ЮНЕСКО прави списък на научните чудеса на човечеството / netinfo

Двама български физици заминават за Лондон, където ще се проведе работна среща за изготвяне на списък на световното нематериално наследство. От 21 до 24 януари учени от 53 страни ще изработят критериите за оценка на научните достижения на човечеството в 4 области: физични науки и астрономия, химия, биология и инженерни науки.

“Смята се, че благодарение на тези направления на човешката мисъл ние сме овладели почти всички кътчета на планетата и близките подстъпи на Космоса”, обясни д.ф.н. Алексей Стоев. Той ще представя България на срещата в Лондон, заедно с Пенка Мъглова- също физик и сътрудник на БАН. Изработените критерии за оценка на научните открития ще бъдат представени за одобрение на 32-та сесия на Комисията по културно наследство на ЮНЕСКО, която ще се проведе в средата на годината.

До края на 2008 год. национални експертни групи от всички страни трябва да представят своите предложения за обекти, които да бъдат включени в списъка на световното нематериално наследство. От българска страна ще бъдат номинирани: тракийските златни съкровища/ заради уникалната технология на добив и обработка на злато/, най-старата работилница за кремъчни остриета в света, открита край Велинград, най-старите медни рудници в Европа, открити край Стара Загора, праисторическите обсерватории в Източните Родопи.

В по-ново време значимо научно откритие представлява изобретяването на прототипа на ксерокса от акад.Георги Наджаков през 1937 год. За съжаление, компютърът няма да бъде признат за българско откритие, тъй като Джон Атанасов го изобретил в САЩ, призна д-р Стоев. Идеята на ЮНЕСКО е обектите на световното научно наследство да се превърнат в музеи и да привличат милиони туристи, подобно на десетте чудеса на света.