/ ThinkStock/Getty Images
Група учени от университета в Кеймбридж във Великобритания установиха, че дори малки дози радиация, еквивалентни на проведени три сесии компютърна томография, които в момента се считат за безопасни за хората, увеличават броя на клетките с мутации на ген P53, отговорни за отключването на онкологични заболявания. Изводите на учените са публикувани на сайта на MedicalXpress, съобщава РИА Новости.

За първи път в Пловдив - апарат запазва косата по време на химиотерапия

Учените са открили, че безопасните нива на радиация увеличават броя на клетките с мутации в гена P53, които са свързани с висок риск от развитие на рак. Експериментите показват също, че въвеждането на антиоксиданти в организма преди рентгеново изследване позволява на здравите клетки успешно да се справят с появяващите се клетки, в които генът на P53 е „увреден“. Въпреки това, учените смятат, че такава терапия може да навреди на здрави тъкани, допринасяйки за разпространението на дефектни клетки.

Как да защитим сърцето си?

Един от авторите на изследването, професор Фил Джоунс от университета в Кеймбридж, отбеляза, че рисковете от компютърна томография и рентгенови лъчи не са напълно изучени, а настоящото изследване помага да се разберат по-добре последиците от ниските дози радиация и опасностите, които тя може да донесе.

В организма на всички хора има мутирали клетки, които могат да се превърнат в рак, включително и с мутации на P53. Броят им нараства с възрастта, но много малко от тях се развиват в злокачествени клетки.

Откриха кои плодове и зеленчуци намаляват риска от рак

По-рано френските лекари откриха, че пиенето на сок и газирани напитки може да доведе до развитие на онкологични заболявания. Изследователите откриха връзка между пиенето на 100 милилитра напитка, съдържаща захар, включително 100 % плодов сок, и увеличаване на риска от развитие на онкологично заболяване с 18%, а на рак на гърдата с 22%.