СО прави възможното да изпълни в някакви граници исканията на шофьорите
СО прави възможното да изпълни в някакви граници исканията на шофьорите / снимка: Sofia Photo Agency

Искането за повишаването на заплатите на служителите в градския транспорт в столицата не е изпълнимо, каза в предаването „Кой говори” на Дарик новият заместник-кмет по транспорта Александър Цветков. По думите му недостигът на шофьори в Градския транспорт води до полагането на извънреден труд в компанията, а оттам и до недоволството на служителите.

200 свободни места за шофьори има в Столичната компания за градски транспорт, каза Цветков и допълни, че ситуацията се облекчава до известна степен от частните оператори, но синдикатите са против отдаването на линии на частници. Заместник-кметът по транспорта на столицата заяви, че няма да бъде нарушавано споразумението със синдикатите да не се предприемат нови конкурси за отдаване на линии на частни фирми.

Сега сте на едно място, което може би ще ви направи един от най-руганите хора. Защо поехте този пост. Това не ви ли притеснява?

Притеснява ме, на от друга страна, това е едно предизвикателство. Има въпроси, които трябва да бъдат решавани. Смятам, че ще ги решавам.

Нервна ли е работата на заместник-кмета по транспорта. Засега, съдейки по израза на лицето ви, не виждам такова нещо, спокойно изглеждате, като човек, който владее положението.

Изключително динамична е работата преди всичко.

Динамична – няма съмнение, но не е ли много невралгична?

Невралгична е, действително е така, но човек не бива да се поддава на емоциите.

Добре, да говорим първо за това, което най-силно застрашава движението в града, което е най-голямо предизвикателство, не само пред вас, а и пред целия град и това е евентуалната стачка на шофьорите. Казват, че на 10-ти, тоест след шест дни, може да блокират движението в града. Те поискаха 100 процента увеличение на заплатите, поискаха горе-долу три пъти повече пари за храна, искат и да имат право на почивка, защото при 150 часа, които им се полагат по закон месечно труд, някои от тях се налага да работят 300 часа. Това вярно ли е и какво правите? Преговаряте, докъде стигнахте? Ще се стигне ли до стачка?

От месец насам преговарям със стачните комитети на шофьорите в градския транспорт. Те имат пакет от искания. Той не се съсредоточава само върху повишаването на заплатите, а върху подобряване на условията на труд, гаранции за развитието на общинските транспортни дружества, повишаване на заплатите и правото на почивка, разбира се. Действително ситуацията не е лесна в градския транспорт, тъй като в момента има около 200 свободни места за шофьори и това е причината, поради която се налага всъщност да се полага допълнителен извънреден труд.

Наистина ли работят хората по 300 часа месечно?

Различно се работи.

Това е много опасно – да се качиш при шофьор, който да такава степен е преуморен и недоспал.

Да, действително, това е голям проблем. Надявам се да се реши в скоро време, но имайте предвид, че поемането на тази транспортна задача, тези курсове, за да се превозват софиянци, все пак някой трябва да ги извършва. От тази година има и частни оператори, които в известна степен облекчават ситуацията, но пък от друга страна, синдикатите са категорично против отдаването на концесия на частни оператори.

Те като са против, какво ще направите? Ще се откажете ли да приватизирате линии?

На този етап няма да предприемаме нови конкурси и това беше категорична заявено пред стачните комитети.

Така се споразумяхте с тях?

Да.

Как ви се струва, ще се стигне ли до стачка?

По отношение на останалите въпроси, които касаят подобряването на условията на труд, аз съм поел конкретни ангажименти с конкретни срокове, които смятам, че ще изпълня. По отношение на исканията за обновяване на возила, за подобряване на комфорта, за това също имаме конкретни мерки, които сме договорили.

Те искат по-добри коли?

Не само. При подобряване на парка, разбира се, климатизиране на превозните средства, санитарни възли на последните спирки.

Това последното е направо смешно. Шофьорите стачкуват и едно от исканията им е да има тоалетни на последните спирки. Как е възможно това досега да не е направено?

Монтирани са химически тоалетни, но не и санитарни възли. Аз вече съм дал съответните разпореждания и сме пристъпили към подготовката на строителството на такива санитарни възли.

Обещахте им и че возилата ще изглеждат по различен начин. Как ще обновите парка?

В момента работим по няколко направления. Активизирахме договореностите с чешката фирма „Инекон”, която модернизира 17 трамвая и още до края на годината ще получим два трамвая – те са на практика нови, и до март ще получим още четири, а до края на 2009 година останалите возила.

Това ще промени ли нещата?

Не е само това. Подготвили сме процедура със заем от Европейската инвестиционна банка за закупуването на 20 тролея. И също така сме подготвили и процедура за закупуването на нови трамваи със средствата, които очакваме от продажбата на терена на „Трамкар”. Така че работим по всички възможни въпроси.

Автобусите? Немалка част са също паянтови и стари.

Действително е така. Може да се каже, че частните оператори вляха свежа кръв в автопарка.

Да, и това прави контраста между техните превозни средства и тези на градския транспорт страхотен.

Да, така е. По отношение на автобусите в момента търсим възможности как да закупим нови автобуси. Това не е лесен въпрос, тъй като в момента има предписание на Сметната палата, че Столична община не може да закупува и да ги предоставя на търговските дружества и търсим други механизми в момента.

Тоест догодина да очакваме около няколко десетки броя нави коли – било то трамвай или пък тролейбуси. Те ще влязат в градския транспорт. Ще се усети ли това в това огромно движение или ще бъде капка в морето.

Смятам, че ще се усети. Обновлението на градския транспорт е един по-дълъг процес и той не може да се случи в рамките на година или две.

Това е така, но понеже казвате, че сте се споразумели с шофьорите и по този пункт няма да има проблем. Тоест те искат обновяване на возилата, вие казвате: „Ето, правим това и това” и те скланят.

Да.

Тоест очаква се нещо коренно да се промени, след като отстъпват от това свое искане.

Разбира се.

Със заплатите какво ще правите? Вярно ли е, че ако трябва да одобрите исканията им, ще ви трябват около 13 млн. лв.?

Не, 13 млн. лв. е поисканата допълнителна субсидия от държавата за обществения транспорт в София като цяло. Но исканията, които са представени от стачните комитети, са в размер на 100 процента увеличаване на заплатите и повече от 100 процента увеличаване на допълнителните средства за поевтиняване на храна – от девет на 25 лв., които искания на този етап за Столична община са абсолютно неизпълними.

Основателно ли е това искане – двойно увеличение на заплатите според вас? Ще се опитате ли да го удовлетворите.

Вижте сега, има два аспекта. Чисто човешкия аспект не бих искал да го коментирам, а по отношение на финансовата част – абсолютно е неизпълнимо за Столична община. Искане в такъв размер не е изпълнимо. Обърнахме се с искане към държавата, очакваме някакъв отговор.

Преди колко време отправихте това искане към държавата?

Две седмици вече. Засега нямаме отговор.

Добре, ако не даде държавата тези 13 млн. лв., какво става?

Следващата седмица стачните комитети имат уговорена среща със заместник-кмета по финансите Минко Герджиков. Финансовите въпроси ще бъдат разисквани там, също и възможностите, които Столична община има, така че ще очакваме следващата седмица какви договорки да бъдат постигнати там.

Пак ви питам, познавате нещата по-добре, имате и професионална интуиция, така да каже, ще се стигне ли до стачка според вас?

Надявам се да не се стигне.

А вярвате ли, че тази надежда ще се оправдае?

Поне що се отнася до Столична община, правим всичко възможно в някакви граници да удовлетворим исканията.

Радикално настроени ли са шофьорите или не като предния път?

Смятам, че има диалог. Най-малкото и те също отчитат факта, че приближава финансова криза, тя вече е и факт, така че има диалог, има разбиране между страните, надявам се, че няма да се стигне дотам.

Стигаме до проблема за задръстванията. Има ли някакъв шанс нещо в близко време да се промени в това отношение или единственото решение е разширяването на метрото?

Разширяването на метрото е много важно от тази гледна точка, но това не е панацея и то няма да реши проблема със задръстванията.

Но ще си отдъхнем чувствително, нали?

Да, разбира се.

Докато това се случи, дали имате набелязани някакви мерки?

Работим по няколко направления по отношение на мерките за трафика. Първото от тях е, че в момента тече процедура за изработване на генерален план за организация на движение. Този план ще ни даде възможност до оптимизираме съществуващата инфраструктура. Също така имаме подписан меморандум с холандското министерство на транспорта за помощ за изграждане на интелигентна система за управление на трафика.

Този план още вашият предшественик Велизар Стоилов започна да го готви.

Започнахме работа през лятото по подготовката на тази процедура. Тя е в ход и се надявам до края на годината да приключи.

Като имаме този план, какво ще последва?

Съществуващата инфраструктура има възможности за оптимизация на нейната пропускателна способност и тя трябва да бъде проектирана. Също така нямаме изградена система за управление на светофарите и за управление на трафика като цяло. И с този меморандум, който сме подписали с холандското министерство на транспорта, те ни дават помощ, всъщност за тяхна сметка изготвят проект за такава система, който би трябвало до края на февруари да бъде готов.

А кога ще влезе в сила?

Влизането в сила на тази интелигентна система за управление на трафика ще зависи от финансирането.