Адам Суорт: Платените протести трябва да уважават върховенството на закона
Адам Суорт: Платените протести трябва да уважават върховенството на закона / БГНЕС, архив
Адам Суорт: Платените протести трябва да уважават върховенството на закона
65983
Адам Суорт: Платените протести трябва да уважават върховенството на закона
  • Адам Суорт: Платените протести трябва да уважават върховенството на закона

Адам Суорт е човек, който доказва, че САЩ действително са страната на мечтите, където дори най-обикновената идея може да донесе слава за нейния създател, като единственото изискване е той да има желанието да я реализира.

Преди година 24-годишният калифорниец основава фирма, чиято дейност е толкова логична, че е учудващо как така никой до момента не се е сетил да го изпревари. Адам е основател на компанията {{ Crowds on Demand - http://crowdsondemand.com/ }}, или "Тълпи на повикване", от която, срещу скромните 2,000 долара, клиентът може да си наеме малка тълпа от десетина души, сред които има фенове, фоторепортери и телохранители.

Така клиентът може да се поразходи из главните улици на Бевърли Хилс с наетия си антураж и минувачите да го мислят за знаменитост. По същия начин някой политик пък може да си наеме малка тълпа поддръжници, които да скандират името му и да убеждават минувачите в правотата на неговата политика. Ето какво разказа Суорт в интервю за Дарик:

Как Ви хрумна идеята да създадете фирмата "Тълпи на повикване"?

Кацнах в Естония за ваканцията си и видях един пътник в самолета, който явно беше известен, и когато слязохме на терминала, получи пълното "обслужване" за ВИП-персона - червен килим, цветя, фоторепортери, голям джип, фенове... Погледах какво се случва и си дадох сметка, че всъщност нямам ни най-малката представа кой е той. Замислих се за това как хората много често нямат идея кои са персоните, които понякога виждат обградени от тълпи почитатели. Така ми хрумна идеята да започна бизнес, който да дава шанс на хората да получат същото отношение, така че и те да могат да се почувстват известни. Сетих се, че тази дейност може да се разшири, за да включва и други екстри, като например рекламни и ПР-кампании, политическа подкрепа, благотворителност. Всичко това работи на принципа „ползват се хора, които да разпространяват дадено послание". Доста наши клиенти искат да се представят за знаменитости - доста туристи ни наемат най-вече в места като Лас Вегас, Бевърли Хилс или Холивуд. Политическата страна на бизнеса ми също се разширява. Стараем се да угаждаме на клиента - понякога се организират манифестации в подкрепа на даден политик, друг път - протест за или против някаква кауза. Едно нещо, което винаги подчертавам на потенциалните ни клиенти, е, че винаги спазваме закона. Нашите протестиращи никога няма да буйстват, да обиждат или да прибягват към насилие. Да, те често се вживяват, за да предадат исканото послание, но твърдо вярваме във върховенството на закона.

Имате 500 служители из цяла Америка - къде най-много се търсят услугите ви? Случвало ли се е да работите извън Съединените щати?

Трите ни основни пазара са Лос Анджелис, Лас Вегас и Ню Йорк. Не работим в чужбина, тъй като законите навсякъде са различни, а в Америка имаме закрилата на Конституцията - главно свободата на изразяване, свободата да снимаме. Ако някой ден се замислим да разширяваме дейността ни в други държави, много внимателно ще трябва да разучим не само тамошните закони, но и местната култура, така че да знаем какво точно ще бъде подходящо и сполучливо.

Споменахте туристите - често ли идват богаташи от чужбина, които искат да бъдат виждани в изисканите квартали на Лос Анджелис?

Да. Имаме много богати азиатци, руснаци, латиноамериканци и араби. Но освен тях, услугите ни се ползват и от доста изгряващи американски звезди - например работили сме за млад рапър, за баскетболист от НБА, тоест хора, които вече са малко или много известни, но искат да увеличат славата си.

Някой от България ползвал ли е услугите ви?

Мисля, че да, но не мога да се сетя конкретно име.

Случва ли се ваш клиент да поиска да подпишете споразумение за поверителност?

Да, понякога и това се случва. Така или иначе много държим на конфиденциалността, но като помолят изрично, го правим.

Как определяте цените?

Доста сме адаптивни към персонализирането на услугата, което зависи от конкретните изисквания на клиента. Предлагаме отстъпки за благотворителни организации, но цената се определя най-вече от изискванията, а не от социалния статус на клиента.

Казвате, че сте организирали митинги в подкрепа на различни политици. Случвало ли се е да ви наеме политик, за да организирате митинг против опонента му?

Случвало се е да искат това от нас и сме обсъждали дали да го правим, но тук има голяма опасност да се навлезе в сферата на клеветата, а не искаме да рискуваме с подобни неща. Когато го обмисляхме, решихме, че действията ни трябва да се придържат към дадени етични стандарти, и решихме изобщо да елиминираме риска от разпространяването на лъжи.

Колко хора успяхте да съберете на най-многобройното ви събитие?

Малко повече от стотина души, беше за ПР-акция на една фирма.

Разкажете някоя интересна случка от ваше събитие.

Организирахме събитие в Ню Йорк, точно след като удари урагана Санди през октомври. Клиентите си бяха поръчали доста публика, но целият градски транспорт беше спрян заради урагана. Едва успяхме да съберем хората с коли и таксита и, учудващо, събитието мина доста сполучливо, въпреки големия студ, вятър и дъжд. На друго събитие пък, в Холивуд, няколко от минаващите покрай нас шофьори явно се бяха разконцентрирали, и взеха че катастрофираха. За щастие, нямаше ранени, но това показва ефекта от нашите мероприятия - хората ни запомнят!

Доста медии обърнаха внимание на фирмата Ви, когато я основахте преди почти година. Америка се слави със своето иноваторство - учудва ли Ви това, че никой до момента не се е сетил да създаде подобна агенция?

Не знам, може би хората са се сещали, но не са предполагали, че ще бъде сполучливо начинание, или пък просто не им е било интересно. Лично на мен много ми допадна, защото съм следвал политология и съм работил като журналист. Харесва това, че работя с най-различни хора. Така че, да, странно ми е, че никой не го е направил досега. Самата практика да се наемат протестиращи обаче наистина не е нещо ново. Когато трябва да се протестира, особено профсъюзите отдавна имат практиката да обикалят улиците и да намират бездомници или общи работници, които чакат на опашка, за да ги наемат. Предлага им се по 20-ина долара, за да подкрепят някакъв протест. Това е рисковано и неведнъж са ги хващали. В нашия бизнес обаче, работят професионални актьори, талантливи хора, които имат интерес да са дискретни. Така че може би най-точно е да се каже, че аз съм първия човек, който превръща тази работа в истински, открит бизнес.

Изучавате ли динамиката на големите групи хора - как се държат фенове, протестиращи, психологията на тълпите?

Редовно наблюдавам различни протести и събирания на големи групи хора. Много е полезно това, че съм в Лос Анджелис, защото тук така или иначе има много знаменитости, които редовно привличат групи с почитатели, когато се появят на публични места. Така че наблюдавам как се държат, как действат антуражите им. Когато пък видя протест, се приближавам, опитвам се да разбера какви са мотивите му. Изучавам най-вече протестите, които успяват да получат медийно отразяване, за да разбера как са успели да си го завоюват. Нали целта ни е да предизвикаме възможно най-много публичност за клиентите ни?

Кои са ключовите елементи на един сполучлив протест?

Стигнал съм до заключението, че по принцип е необходимо да се прескочи конкретен праг на броя на хората, които ще направят протеста забележим. Разбира се, възможно е и една съвсем малка група от 10-15 души също да прескочат тази граница, но само ако са много отдадени в „работата" си. Също така е изключително важно да има по няколко души във всяка една тълпа, които да могат да говорят добре пред камера и да могат ясно да обяснят казуса - било то пред журналист или на някой минувач. Това придава много по-легитимен вид на събраните хора. Разбира се, няма необходимост всички да могат да говорят добре, но винаги трябва да има по няколко. Защото точно така минувачите могат добре да се запознаят с проблема и най-вече да бъдат убедени, че той е значим. Това, което обичам да правя, е да разпространявам конкретна идея или послание сред присъстващите - нещо, което лесно се запомня и което ще ги накара да се замислят върху казуса, дори след като са се разотишли. Важно е когато си отидат у дома, да се сетят сами да проучат темата по Интернет. Затова е от значение да имаш вдъхновени оратори, които да говорят на събралите се и да ги убедят в правотата си. Говорителят трябва да оживи хората, защото най-важното е да увеличиш броя на протестиращите. Целта ми е броят на присъстващите да се увеличава на всеки един протест или ПР-събитие като минувачите бъдат убедени да се присъединят. Типичното за нашите протести е четирикратно увеличение - така че ако започнем с 15-ина, до края е добре да има 60 души. Понякога дори надхвърляме тази бройка. Така можем да бъдем спокойни, че мероприятието е било сполучливо. Няма никакъв смисъл събитието да се проведе само от наши хора.

Ако някой в България иска да основе подобен на Вашия бизнес, какво бихте го посъветвал?

Главното е да си приеме етични стандарти. Човек трябва да си постави граници и да каже: "Има неща, които не съм готов да правя!". Всеки сам решава какви са тези граници, важното е да не ги пресича. По принцип така се печели уважение във всяка сфера на бизнеса. Не трябва да създаваш впечатлението, че си готов да работиш за всеки, без значение от изискванията му. Второто нещо е да наемеш добри хора. Като казвам "добри" имам предвид във всеки един смисъл на тази дума - добри актьори, които знаят какво правят, хора, на които можеш да имаш доверие. Струва си да платиш малко повече, но да знаеш, че до теб има качествени хора.