От понеделник очакваме пълно нормализиране на полетите на всички летци, каза зам.-министърът на отбраната Атанас Запрянов, който представи информация пред парламентарната Комисия по отбрана днес в рамките на изслушване на представители на ръководството на военното ведомство за ситуацията в авиобазата "Граф Игнатиево".
С пилоти от авиобазата се извършва наземна подготовка за възстановяване на тяхната увереност да летят. Дежурните сили и летците, които носят бойни дежурства, са на линия, никога не е прекъсвано носенето на бойно дежурство за охрана на въздушното пространство от българските изтребители, обясни още той.
Има ли напрежение в авиацията ни?
Запрянов посочи като основна причина за станалото факта, че нальотът на летците не е достатъчен и за сложни условия някои от тях са се почувствали недостатъчно уверени да летят. "Причините за ситуацията не са в горивото, авиационно гориво има", категоричен е той.
Допълнително обаче е станало ясно, че част от седемте оперативни самолета МиГ-29 имат останал летателен ресурс по няколко часа. Говорим за седем оперативни самолета, но самолетите, на които може да летят пилотите за тренировъчни полети, които имат по-голям авиационен ресурс, са по-малко, каза Атанас Запрянов. Поради това нальотът е бил ограничен.
По думите на зам.-министъра пилотите не са знаели защо доставените 10 двигателя за изтребителите - четири нови и шест ремонтирани, не се монтират и не се използват, което донякъде им е повлияло психически. Те не се знаели за проблемите с документацията на двигателите, които обаче са свързани с риск за техния живот, тъй като от военното ведомство първо трябва да изяснят доколко тези двигатели съответстват на това, което пише във формулярите им.
Валери Симеонов: Това, което се случи в "Граф Игнатиево", е национална измяна
По думите на Запрянов пилотите не са знаели също, че четирите нови двигателя нямат датчици за маслото, които се очакват, и че поради тази причина и те не могат да бъдат използвани, което не е знаел дори командирът на авиобазата. Това е въпрос на комуникация, която е трябвало да бъде направена вече между командването на авиобазата и командира на вида въоръжена сила, и МО, посочи Запрянов.
Това е доведено да знанието на личния състав, хората сега знаят, че няма субективна причина, която да бави подготовката на летателната техника и използването на доставените двигатели, а има документална причина, която трябва да бъде изяснена.
Пилотите в "Граф Игнатиево" ще имат достатъчно самолети и гориво за тренировки
Заместник-министърът информира, че следващата седмица има съвместна авиационна тренировка с полските ВВС. Имаме уверение от командването на базата, че всички дейности - както с полските ВВС, така и с ВВС на Италия, са координирани, извършват се и ще се включат и тези пилоти следващата седмица, каза зам.-министърът.
Според Атанас Запрянов ситуацията е била използвана от много медии с различни интерпретации. От военното ведомство смятат, че в случая има дисциплинарен проблем от гледна точка на координацията на информацията между различните структури.
Прокуратурата: Няма бунт в авиобаза „Граф Игнатиево“
При изслушването беше посочено още, че има забавяне, но се очаква доставката на специфично масло, което е много важно за двигателите на изтребителите МиГ-29. Председателят на комисията ген. о.р. Константин Попов, бивш командир на ВВС, призова по време не дискусията присъстващите да се отнасят с уважение към военните летци.
Друг бивш командир на военната ни авиация - генералът от резерва Симеон Симеонов, както и други членове на комисията, се изказа в подкрепа на военните пилоти, които по думите му си имат предел, коментирайки, че те са постъпили разумно предвид обстоятелствата.
С пилоти от авиобазата се извършва наземна подготовка за възстановяване на тяхната увереност да летят. Дежурните сили и летците, които носят бойни дежурства, са на линия, никога не е прекъсвано носенето на бойно дежурство за охрана на въздушното пространство от българските изтребители, обясни още той.
Има ли напрежение в авиацията ни?
Запрянов посочи като основна причина за станалото факта, че нальотът на летците не е достатъчен и за сложни условия някои от тях са се почувствали недостатъчно уверени да летят. "Причините за ситуацията не са в горивото, авиационно гориво има", категоричен е той.
Допълнително обаче е станало ясно, че част от седемте оперативни самолета МиГ-29 имат останал летателен ресурс по няколко часа. Говорим за седем оперативни самолета, но самолетите, на които може да летят пилотите за тренировъчни полети, които имат по-голям авиационен ресурс, са по-малко, каза Атанас Запрянов. Поради това нальотът е бил ограничен.
По думите на зам.-министъра пилотите не са знаели защо доставените 10 двигателя за изтребителите - четири нови и шест ремонтирани, не се монтират и не се използват, което донякъде им е повлияло психически. Те не се знаели за проблемите с документацията на двигателите, които обаче са свързани с риск за техния живот, тъй като от военното ведомство първо трябва да изяснят доколко тези двигатели съответстват на това, което пише във формулярите им.
Валери Симеонов: Това, което се случи в "Граф Игнатиево", е национална измяна
По думите на Запрянов пилотите не са знаели също, че четирите нови двигателя нямат датчици за маслото, които се очакват, и че поради тази причина и те не могат да бъдат използвани, което не е знаел дори командирът на авиобазата. Това е въпрос на комуникация, която е трябвало да бъде направена вече между командването на авиобазата и командира на вида въоръжена сила, и МО, посочи Запрянов.
Това е доведено да знанието на личния състав, хората сега знаят, че няма субективна причина, която да бави подготовката на летателната техника и използването на доставените двигатели, а има документална причина, която трябва да бъде изяснена.
Пилотите в "Граф Игнатиево" ще имат достатъчно самолети и гориво за тренировки
Заместник-министърът информира, че следващата седмица има съвместна авиационна тренировка с полските ВВС. Имаме уверение от командването на базата, че всички дейности - както с полските ВВС, така и с ВВС на Италия, са координирани, извършват се и ще се включат и тези пилоти следващата седмица, каза зам.-министърът.
Според Атанас Запрянов ситуацията е била използвана от много медии с различни интерпретации. От военното ведомство смятат, че в случая има дисциплинарен проблем от гледна точка на координацията на информацията между различните структури.
Прокуратурата: Няма бунт в авиобаза „Граф Игнатиево“
При изслушването беше посочено още, че има забавяне, но се очаква доставката на специфично масло, което е много важно за двигателите на изтребителите МиГ-29. Председателят на комисията ген. о.р. Константин Попов, бивш командир на ВВС, призова по време не дискусията присъстващите да се отнасят с уважение към военните летци.
Друг бивш командир на военната ни авиация - генералът от резерва Симеон Симеонов, както и други членове на комисията, се изказа в подкрепа на военните пилоти, които по думите му си имат предел, коментирайки, че те са постъпили разумно предвид обстоятелствата.