На 25 и 26 януари е имало предупреждение за много лошо време и силен вятър, към момента няма основания да се смята, че има умисъл, саботаж или злонамерени действия, това заяви на извънреден брифинг изпълнителният директор на Параходство „Български морски флот“ (БМФ) кап. Александър Калчев, който разясни в детайли ситуацията заради появили се спекулации за "Вежен". Българският кораб, плаващ под малтийски флаг, беше задържан от шведските власти. Причината – скъсан оптичен кабел на дъното на морето.
"Информацията за метеорологичните условия в морското дело се взима от специализирани източници. В този случай от системата за безопасност "Навтекс", която работи за Балтийско море. Смятаме, че не е налице саботаж. За това сочат свидетелства, събрани в това начално разследване, което БМФ извършва за инцидента и е събран съответно доказателствен материал, а именно снимки. Движението на кораба от автоматичната система за идентифициране на трафика е заснето. Съгласно "Навтекс" инцидентът се случва в близост до острова Готланд. На 25 и на 26 има предупреждение за лошо време и ветрове със скорост 22-23 метра в секунда вятър, който образува висока вълна - над 2,5 - 3 метра. За това свидетелстват и снимките от камерите на кораба, в които се вижда, че вълните се разбиват в носовата част и заливат т.нар. баг и водата стига до палубата", обясни кап. Калчев.
Той показа снимки със счупената котва и още щети върху котвеното устройство: "Нашето виждане е, че поради ударите на вълната е поддал осигуряващият елемент. Тази котва заедно с веригата тежи над 7 тона. В продължение на часове се е деформирал гилотинния стопор и звено по звено веригата е слизала бавно и не е било лесно екипажът да разбере, че се е случило нещо подобно. Няма основание да смятаме, че става въпрос за злонамерени действия."
"Политическото оцветяване на случая е интересно, но то влияе негативно на компанията, на България, но и на Малта, под чийто флаг плава корабът", каза още кап. Александър Калчев и допълни: "Има напрежение по темата, но то е по-скоро политическо. Нека да оставим специалистите да си свършат работата. Трябва да сме спокойни".
Разследващите на инцидента със скъсания кабел в Балтийско море все още не са се качили на борда на кораба „Вежен“, каза пред журналистите изпълнителният директор на параходство „Български морски флот“.
По думите му, на борда вече са се качили представители на държавния бордови контрол, които извършват някаква проверка. "Това е нормална практика, тъй като е рапортувано, че корабът е участвал в произшествие", обясни Калчев и посочи, че хора от екипа, който ще извършва разследването, за което корабът беше отклонен, на борда все още няма.
Разбира се, те трябва да изследват и повредата на кабела, следи по дъното. Но на борда не са се качвали разследващи и не са водени интервюта с екипажа, посочи изпълнителният директор.
„Апелирам журналистите да запазят търпение и нека експертите да си кажат мнението. Вярвам, че има достатъчно добри екипи в Швеция, които могат да направят качествен анализ и да разберат истинската причина за инцидента. Ако ние сме причинител на това скъсване. Политическото оцветяване е вероятно много интересно, но то влияе на имиджа не само на компанията, а и на България. Корабът плава под малтийски флаг и истината трябва да се каже“, коментира още Калчев.