Саботаж или инцидент е скъсването на кабел в Балтийско море, за което шведските власти задържаха българския кораб „Вежен – тази дилема все повече стои на дневен ред.

На борда на плавателния съд, който е собственост на Параходство „Български морски флот“, има осем българи и девет моряци от Мианмар.

Държавите, чиито подводни кабели са били скъсани, имат право да налагат санкции на извършителя. Те обаче са предвидени, само ако бъде доказана умисъл на деянието, заяви адвокатът по морско право Рубен Николов, по NOVA NEWS.

„Достатъчно е екипажът да е действал правомерно”, подчерта той.

„Тепърва ще се доказва има ли умисъл, или инцидентът е станал случайно”, допълни експертът по сигурност от Центъра за изследване на демокрацията Тихомир Безлов.

Според изпълнителния директор на БМФ кап. Александър Калчев не става дума за саботаж, а за инцидент при буря с висока и къса вълна.

"Котвата има съответно стопори, които когато корабът е в открито море се поставят, но лошото време и вълната, която залива, винаги може да повреди тези стопори, което е информацията, която имаме от кораба. Може да има небрежност от страна на член на екипажа, но аз лично се съмнявам", каза кап. Калчев на пресконференция вчера.

"Много неизвестни има в целия случай, защото тройно е осигурено задържането на котвата с гилотинен стопор, с лентова спирачка и със зацепването на барабана към котвения шпил, така че и трите неща изведнъж да поддадат е много малко вероятно", коментира капитан далечно плаване Димитър Димитров - председател на Европейската асоциация на морските капитани.

Според думите му не се изключва варианта за технически проблем, а може би и недоглеждане от страна на екипажа.

"Всеки има право, когато е засегната неговата инфраструктура да си помисли най-лошото и да търси виновни. Хората са прави, защото е нарушена комуникация на държавата. Лично аз съм по-склонен да вярвам на версията на кап. Калчев, че това е просто технически проблем, възникнал на кораба и може би недоглеждане при опериране на механизмите. Всеки кораб има устройство, което записва основни данни за кораба, има и видеокамери на мостика. Информацията се пази 24 часа и се изтрива. Разследващите според мен са взели този запис. Там, където се намира котвеното устройство - там няма видеокамери и няма как да бъде видяно дали нещо е направено или не", обясни пред БНТ капитан далечно плаване Димитър Димитров - председател на Европейската асоциация на морските капитани.

"В лошо време винаги корабът се движи, така че да минимизира щетите от лошото време. Капитанът прави необходимото, за да се намалят вибрациите и клатенето на кораба. На всеки кораб си има процедура всички устройства да бъдат проверени. Всичко да бъде укрепено, така че корабът да устои при лошо време. Не допускам екипажът да не го направи, защото това е основно нещо, което дори и най-неподотвените моряци го правят. Всичко е възможно, когато големи вълни заливат носа на кораба. Но корабът е сравнително нов", коментира още капитан Димитров.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня

nova.bg, БНТ