Не е изключено корабът "Вежен" да е повредил кабела в Балтийско море, но не вярвам това да е направено умишлено. Това коментира капитан Александър Калчев - изпълнителен директор на Параходство "Български Морски Флот" във връзка с информацията за задържан български кораб, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел между Латвия и остров Готланд.
Какво се е случило във "фаталната" нощ
"На 25 вечерта корабът "Вежен" е плавал в изключително лошо време - силни ветрове над 25 м/сек, които правят големи вълни. В тъмната част на денонощието не е можело да се извърши оглед на кораба. Рано сутринта екипажът е излязал на палубата и е установил, че лява котва е била "изтекла" и е била влачена по дъното. Възможно е корабът да е причинил това скъсване, но в никакъв случай не допускам, че може да става въпрос за саботаж или друго умишлено действие от страна на нашия екипаж", заяви още кап. Калчев.
На морски език "изтичане" на котвата означава, че тя се е откачила. Котвите имат стопери, които се поставят когато корабът е в открито море, но при вълнение те могат да се повредят. По думите му екипажът се е качил на палубата при първа възможност, за да провери какво се случва, като дори е имало риск за живота им.
Швеция задържа български кораб, заподозрян в умишлено скъсване на кабел в Балтийско море
"Може да има проявена небрежност, но се съмнявам. Такива неща се случват, не е изолиран случай. Но те са очаквали, че времето ще е лошо и трябва да са се подготвили", каза още началникът на Параходство "Български Морски Флот".
Той разказа, че екипажът на "Вежен" се състои от 8 български граждани - офицери и 9 на Мианмар, които са изпълнителски състав. Плавателният съд е бил на курс от Русия към Южна Америка, натоварен е с торове. Корабът е сравнително нов - от 2022 година. Негов капитан Антон Атанасов, 41-годишен.
По думите на капи. Калчев българският плавателен съд е попаднал в бурята в 02:45 часа българско време.
"Ясно се вижда на системата за автоматично идентифициране, че действително кораба минава над този кабел, но не се казва в колко часа е прекъснат кабела. Следва тези факти да се съпоставят, за да се докаже дали точно "Вежен" е причинил скъсването", обясниха още от БМФ.
Вчера сутринта плавателният съд е бил подходен от шведската брегова охрана и е помолен да се насочи към техни води. На борда на кораба са се качили въоръжени представители, които са се държали агресивно.
Очакаваме да започне инспекция на кораба от следователя и дали ние сме извършителя. Това следва да се докаже, добави Калчев.
Операция на НАТО в района
След предполагаемия саботаж латвийските военноморски сили са осъществили контакт със съюзниците от НАТО, включително Швеция.
"Наясно сме с данните за евентуална пробив на кабел в Балтийско море. Корабите и полетите на НАТО работят заедно с националните ресурси от страните от Балтийско море, за да разследват и, ако е необходимо, да предприемат действия. Засиленото присъствие в Балтийско море дава възможност за бързо и координирано усилие, ако е необходимо", пише пресаташето на шведския флот Джими Адамсон в коментар пред местния сайт Aftonbladet.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня