Повечето топлофикации възразиха срещу предложените от енергийния регулатор цени на парното и топлата вода, които трябва да влязат в сила от 1 юли и да важат за едногодишен период, заради непризнати разходи на дружествата.
Цените на електроенергията за бита, които ще заплащаме като крайни потребители от 1 юли, бяха обсъдени на открито заседание в Комисията за енергийно и водно регулиране.
КЕВР предложи за крайните битови потребители среднопретеглено увеличение от 4,62 процента в цените на електроенергията. По оператори изменението е както следва: за "Електрохолд Продажби" - 3,81 процента, за "ЕВН България Електроснабдяване" - 5,95 процента, за "ЕНЕРГО-ПРО Продажби" - 4,21 процента, а за "ЕСП Златни Пясъци" се отчита леко намаление от 0,47 процента.
На заседанието от КЕВР са посочили, че няма как да признаят високия процент технологични загуби по мрежата, защото това, освен че ощетява потребителите, влошава също услугата на топлоснабдяване.
Топлофикациите поискаха поскъпване с близо една трета средно за страната, докато предложеното от регулатора увеличение се движи от 1% до 5 на сто за повечето дружества.
От публикувания предварително доклад става ясно, че от дружеството, което обслужва областите Ямбол, Сливен, Бургас, Кърджали, Пазарджик, Пловдив, Смолян, Стара Загора и Хасково, са предложили увеличение с почти 6%. Увеличението за столицата, областите София, Перник, Благоевград и Кюстендил е малко над 4%.
За областите Силистра, Добрич, Варна, Шумен, Разград, Русе, Търговище, Горна Оряховица, Велико Търново и Габрово повишението е 3,8%. Единствено за дружеството на „Златни пясъци” се очаква намаление на тока за бита от 1 юли с под един процент.
В рамките на заседанието Владислав Марков, търговски директор на Националната електрическа компания (НЕК), припомни, че след промените в Закона за енергетиката НЕК от 1 юли вече няма да бъде обществен доставчик. Остава в сила единствено дългосрочният договор с "Ей И Ес", по който е предвиден компенсаторен механизъм, като разходите по него са определени от КЕВР. От компанията обаче смятат, че тези разходи са подценени. Освен това НЕК претендира и за разходи за предходния регулаторен период. Марков даде пример с повишените заявки от крайните снабдители през февруари и март, когато компанията е била принудена да купува електроенергия от свободния пазар на по-високи цени. Допълнително се отчитат и разходи, свързани с компенсирането за изкупуване на енергия от възобновяеми източници.
Гергана Терзийска, директор "Финанси" на Електроенергийния системен оператор (ЕСО), възрази срещу определената норма на възвращаемост. Председателят на КЕВР Пламен Младеновски посочи, че с оглед доброто финансово състояние на оператора, е необходима корекция на тази норма, като поясни, че това се отнася само до цената на преноса.
Деян Червенкондев, председател на Управителния съвет на Фонд "Сигурност на електроенергийната система", заяви, че прогнозите на КЕВР са коректни. Той припомни, че от 1 юли, съгласно последните законови промени, започва компенсирането на крайните битови клиенти. Това ще се извършва чрез техните доставчици, като всяка компенсация трябва да бъде точно отчетена. По думите му, Фондът ще трябва да проверява ежемесечно около 5 милиона фактури. Затруднения може да възникнат при съпоставянето между реално доставената електроенергия до крайния клиент и закупената от свободния пазар от снабдителите, тъй като измервателните устройства отчитат на различни дати, а не от първо до последно число на месеца, както е по изискване. Затова от Фонда предлагат да се търси възможност за дистанционно отчитане в края на всеки месец.
Председателят на КЕВР Пламен Младеновски съобщи, че се проучва вариант за дистанционно отчитане, синхронизирано с календарния месец - от 1-во до 31-во число. Освен това се разглежда възможността за въвеждане на "смарт метеринг" (интелигентни електромери). В момента се правят анализи и през есента регулаторът ще излезе с решение в подкрепа на дигитализацията на мрежата, каза той. Младеновски подчерта, че това е единственият път битовите потребители да се възползват от предимствата на свободния пазар при бъдеща либерализация. По думите му, либерализацията има предимства, но настоящият момент не е подходящ за нейното въвеждане, като добра алтернатива е изграждането на основа за последващо й прилагане.