Взимат се мерки от страната на държавата, заяви министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, който участва в дискусия по темата за пътната безопасност и инциденти с товарни автомобили.
Срещата е организирана от неправителствения сектор с цел обсъждане на спешни мерки за подобряване на безопасността по пътищата във връзка с увеличаващите се пътнотранспортни произшествия, в които участват товарни автомобили.
Двама души пострадаха при катастрофа между джип и тир на магистрала „Тракия“
„Ясно се чу от страна на близките на загиналите на пътя, както и от страна на бранша на превозвачите, че те искат още по-строг контрол от държавните органи на пътя. Въпросът ясно отекна. Въпросът е свързан с това, че понякога превозвачите нямат директна власт върху това дали камионите са претоварени, как са претоварени. Имаме ясен отговор“, подчерта пред журналисти министър Гроздан Караджов.
Той обясни и какви са конкретните мерки, набелязани от страна на държавата.
„На онези пътища, където има голям товарен трафик, какъвто е обходът заради строителството на магистралата в участъка край Телиш и Радомирци, ние сме изпратили допълнителни екипи, патрулиращи ежедневно. Въртят се в три зони и по този начин контролират товарните автомобили да не превишават допустимата от знаците скорост. Това нещо ще бъде доизградено като административен капацитет и за останалите пътища, на които има повишен травматизъм“, каза министър Караджов.
„Вече сме подготвили законопроект, който е на междуведомствено съгласуване и скоро ще влезе в Министерски съвет. Той предвижда всичко по веригата на натоварването – кариери, зърнобази, рудници, до разтоварването на пристанища и други съоръжение, заедно с превозвача да носят солидарна отговорност. Тогава, когато автомобил бъде засечен с над допустимото осево натоварване, то всеки по веригата ще може да понесе отговорността. В последствие те помежду си ще могат да водят граждански дела за това кой е виновен. Иначе се въртим в омагьосан кръг“, коментира още министърът на транспорта и съобщенията.
Възрастен мъж загина при катастрофа с тир на пътя Самоков-София (СНИМКИ)
Караджов увери, че целта е да се предотврати претоварването на камиони, които да предизвикват инциденти, както и да рушат пътищата. Като друга мярка министърът посочи, че всички везни на базите за товарене ще бъдат вързани към електронна система, която няма да разрешава издаването на товарна бележка на камион, отчетен като претоварен.
„От септември финално ще започне да се приемат електронните системи на тол системата за претоварване. На всяка рамка има монтирани сензори за натоварване на оси. На фирмите, чиито камиони бъдат засечени, ще бъдат изпращани електронни фишове. Глобяването ще става по електронен начин. Предвиждаме и да има задължително за превозвачите регистриране в системата за сигурно електронно връчване“, обясни още министър Караджов.
Министър Караджов: Намерено е решение ефективно да се санкционират претоварените камиони
В днешната дискусия участват представители на бранша на превозвачите, представители на Института за пътна безопасност, Съюза на автотехническите експерти по пътна безопасност, както и други неправителствени организации. Срещата е инициирана от Николай Попов – баща на загиналата в пътен инцидент Сияна и е с помощта на Европейски център за транспортни политики.