Депутатите приеха на първо четене пет от шестте внесени за разглеждане законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата. Депутатите приеха и двата законопроекта с вносител Министерският съвет.
С единия се регламентира подробно стойностите на максимално разрешената скорост за движение в населено място, извън населено място, автомагистрала и скоростен път за различните категории, към които спадат управляваните от водачите моторни превозни средства.
Намаляване на ограничението на скоростта на магистралите от 140 на 130 км/ч
Въвеждат се нормативни изисквания и регламентация на нарушение на средна скорост, като за място на нарушението при установяване на превишаване на средната скорост се счита участъкът от пътя, за който е установено нарушението. Предвижда се нарушения за средна скорост да могат да бъдат установявани от органите на МВР чрез техническите средства на електронната система на Агенция „Пътна инфраструктура”, като обменът на информацията ще се осъществява по реда на инструкцията.
Контрол на средната скорост ще се осъществява като се съобразяват ограниченията на скоростта за съответните участъци, в които ще се осъществява контрол - ще се избират отсечки с еднакво ограничение, за които са налице данни за често настъпване на пътнотранспортни произшествия, в които водачите са склонни да извършват нарушения на ограничението на скоростта.
Кметовете на общини да могат също да осъществяват контрол по пътищата, да се ползват и общинските камери за това.
Друго изменение в закона се отнася до службите за контрол, определени от кметовете на общините, да могат да изграждат, управляват и развиват автоматизирани технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, с което е извършено нарушение по ЗДвП. Също така се предвижда при изпълнение на функциите си по ЗДвП, определените от кметовете на общини служби за контрол да могат да използват технически средства и системи, заснемащи и записващи датата, мястото, точния час и вида на нарушението, и регистрационния номер на моторното превозно средство, с което е извършено нарушението, както и да могат да преместват или да нареждат да бъде преместено паркирано в нарушение пътно превозно средство на отговорно пазене на предварително публично оповестено място без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач. В тази връзка се дава правомощие общинските служби за контрол да имат право на безплатно предоставяне на данни от националния регистър на Министерството вътрешните работи за регистрираните превозни средства за установяване на собствеността, ползването, вида и категорията на пътните превозни средства. Разширяват се и правомощията на длъжностни лица от съответната община, определени от кмета на общината, при извършването на административни услуги на гражданите да могат да връчват електронни фишове за наложени наказания по ЗДвП, издадени от Министерството на вътрешните работи.
Дерегистрирането на автомобилите да става по-лесно, за да могат те да се продават и по-лесно от НАА по приходите.
Връчване на наказанията на място. За нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител, по образец, утвърден от министъра на вътрешните работи, с който се налага глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение. Предвижда се електронният фиш да подлежи на обжалване по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е направено възражение - в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша, чрез ръководителя на структурата, на чиято територия е извършено нарушението.
По-големи санкции за нарушителите и публичен регистър за рецидивистите.
Допълват се и правилата, свързани с пешеходците. Въвеждат се конкретни задължения към стопаните на пътя. Със законопроекта се предлага възможност моторно превозното средство от категория В да се управлява от водач, навършил 17-годишна възраст, с придружител. Предвижда се създаването на разпоредба, според която като условие за извършване на преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство да са заплатени глобите по влезли в сила наказателни постановления, фишове и електронни фишове за нарушения на Закона за движение по пътищата (ЗДвП), извършени с представеното за преглед превозно средство.
Фалшивите тестове за наркотици, които станаха доста дискусионна тема, също се предвиждат и промени при тях в новия закон за движение по пътищата.
Другият законопроект, внесен от Министерски съвет, е свързан с европейска директива относно одобряването и надзора на пазара на земеделски и горски превозни средства като се определят по нов начин категориите превозни средства, като колесните трактори вече се определят като превозни средства от категории Т 1. В доклада на комисията се посочва, че рисковият потенциал по отношение на пътната безопасност на колесните трактори, когато се движат по пътищата, отворени за обществено ползване, е съпоставим с този на товарните автомобили и те следва да бъдат третирани по същия начин, както товарните автомобили при извършването на контролни проверки на пътя.
„Първо - използването на общинските камери на системата за трафика за измерването на скоростта и за регистрирането на други нарушения - преминаване на червено и т.н. На второ място това е облекчаване или по-скоро да бъдат по-резултатни усилията за връчването на глобите и по-специално електронните фишове”, каза Йорданка Фандъкова от ГЕРБ-СДС.
„Публикуване на достатъчно данни за това колко рецидивисти има във всяка област, как се движи това във времето – дали намаляват, данни за пътно транспортните произшествие”, заяви Божидар Божанов от ПП-ДБ.
„Остава усещането, че само ако глобяваме, глобяваме, глобяваме, ще спрем войната по пътищата. Вижда се желанието на МВР да прибира, прибира, прибира средства от българските граждани”, каза Никола Димитров от „Възраждане”.
Отхвърлен бе внесеният от "Възраждане" проект, който предвиждаше постигне на по-бърза реализация на отнетите моторни превозни средства в полза на държавата чрез продажбата им на публичен търг или чрез предоставянето им на бюджетни организации. Законопроектът бе отхвърлен с 83 гласа "за", 26 - "против" и 67 въздържали се.
„С вдигането на глобите и събирането на тези глоби, това е един от начините да се реши проблемът. За едно нарушение в България глобата е 50 лева, а в съседна Гърция за същото нарушение – 150 евро и отнемане на книжката”, заяви Калин Стоянов от „ДПС-Ново начало”.
Дискусията по първото четене на Закона за движение по пътищата продължава и в момента.