/ iStock/Getty Images
Нужен е само "облачен" електронен подпис, който се вади безплатно
Административни услуги през телефона
101871
Административни услуги през телефона
  • Административни услуги през телефона
193 електронни административни услуги вече са достъпни чрез мобилен телефон от всяка точка на света, обяви председателят на Държавната агенция за електронно управление Атанас Темелков при представянето на новата технология. За да ползват Единния портал за електронни административни услуги чрез мобилния браузър на телефона си, потребителите трябва си извадят „облачен“ електронен подпис, който е съвсем достъпен и се заявява дистанционно.

В четиримесечен срок гражданите могат да дават предложения за подобрения  на достъпа през мобилните телефони, посочи Атанас Темелков.

"Към настоящия момента има над 5 млн. и половина граждани, които притежават мобилен интернет и идеята е да ги направим реални участници в системата за електронно управление", добави председателят на държавната агенция.
 
Агенцията по вписванията създава консултативен съвет

Чрез телефона си ще можем да заявяваме услуги и да проверяваме информация за нас, която се съхранява в регистрите по всяко време на денонощието, без да се съобразяваме с работното време на администрацията.

"Чрез електронния си подпис гражданите ще могат да стигнат до 193 електронни административни услуги, включително заявяване и информация по отношение срокове за предоставяне, дължима такса, ако дадената услуга е платена. По този начин можем да заявим услуги към Агенция "Социално подпомагане", Министерство на туризма, Министерство на икономиката, над 30 общински услуги, които са разработени. Например услугата за постоянен и настоящ адрес е най-много ползвана, за кандидатстване за детски градини, за училище, за социална помощ. Преди Агенция "Социално подпомагане" изискваше над 600 000 хил. уведомления от граждани на месец, а в момента този процес е електронен и не се изискват тези хартиени документи да се доставят от гражданите", заяви Николай Минев от държавната агенция.
 
Николина Ангелкова: 8,4 млрд. лв. са приходите от туризъм през 2018 година

Два са начините да се придобие електронен подпис – на място в офисите на компаниите, които ги издават и дистанционно чрез мобилен телефон. Мобилните или „облачни“ подписи са нова ера в тази технология, която чрез тях става лесно достъпна, при това при изключително висока сигурност, тъй като се ползват биометрични данни, обясни Георги Димитров от една от двете компании, които в момента издават облачни електронни подписи.

"Мобилното приложение се сваля, човек се идентифицира с личната си карта. Подписът се издава безплатно и в бъдеще винаги ще бъде така. След това има абонаменти, които, в зависимост от броя на използването на сертификата, се преценява цената, като има пакет от 5 безплатни подписвания годишно. Това е средният брой на използвани електронни подписа на човек в държавата. Ако се използва малко по-често, да речем 5 подписа на месец, тогава цената е 2 лева и 35 стотинки, което е достатъчно евтино, колкото едно SMS паркиране. Ако е неограничено използване, като от счетоводители, адвокати и бизнеса, тогава  5 лева и 83 стотинки на месечен абонамент", разяснява Димитров.
 
Самата възможност за идентификация чрез електронен подпис за достъп до онлайн административните услуги към момента е безплатна и за нея не се дължи никаква държавна такса, каза от своя страна Николай Минев.