Устройството, което отделя коловозите в района на жп гара Калояновец, е било старо, независимо, че участъкът е изцяло ремонтиран. Това каза днес експертът по Безопасност и здраве при работа (БЗР), Иван Балталийски позовавайки се на думите на машинисти.
На вчерашната среща с ръководството на БДЖ и локомотивните машинисти споделиха, че машинистът е управлявал влака край Калояновец със 100 км / час. Това става обаче след като получава светлинен сигнал за позволение да се движи тази скорост. След 250-300 метра обаче светва сигнал, според който той трябва рязко да намали до 40 км/час заради устройството, отделящо коловозите, обясни Балталийски.
По думите му, има разминаване в системата за безопасност. Устройствата, които подават сигнала на машиниста с каква скорост може да се движи в отделните участъци са поставени на жп-линиите, а приемащите сигнала- в самите локомотивни мотриси. Проблемът, според Балтийски е, че две различни фирми произвеждат двете устройства.
Не може една фирма да прави тези устройства, които са по пътя, а други тези, които са в машината, защото когато едното не се сработи с другото, фирмите започват да си прехвърлят отговорността, категоричен бе експертът.
Синдикатите категорично се обединяват около тезата, че не човешкият фактор е причината за катастрофата, а лошата инфраструктура.
На косъм от катастрофа се е разминал друг влак, заради неподдържана инфраструктура, съобщи председателят на КТ „Подкрепа“, Атанас Кръстев. По думите му, дни след катастрофата край Калояновец, влак е преминал край Маноле при неизправна сигнална лампа.
Благодарение на професионализма и познаването на трасето от страна на машиниста не се е стигнало до инцидент, категоричен бе Кръстев.