ДХС винаги е имал международни амбиции и присъствие и това е нивото, което трябва да поддържа
ДХС винаги е имал международни амбиции и присъствие и това е нивото, което трябва да поддържа / Маргарита Доровска, личен архив

От два месеца Маргарита Доровска е директор на музея "Дом на хумора и сатирата". По професия куратор - човек, който се занимава с правенето на изложби и представя изкуство, тя изглежда попадна на точното място. Завършила куриране на съвременно изкуство в Кралския колеж в Лондон и работила в Министерството на културата, Доровска избра да живее в Габрово и да се заеме с нелеката задача да оглави не само габровска, а и международна институция като Дома на хумора. Кои са най-важните задачи, които си е поставила за цел през петгодишния мандат?

Това са темите, засегнати в интервюто, което Маргарита Доровска дава пред вестник "100 вести" днес.

МАРГАРИТА ДОРОВСКА ПРЕМИНА УСПЕШНО ПЪРВИЯ СИ ТЕСТ ПРЕД ШИРОКАТА ОБЩЕСТВЕНОСТ

"Прави впечатление и то не е проблем само на Дома на хумора, а на музеите и галериите в България, са публиките. С тях трябва да почнем, защото музеите и галериите са публични институции, които имат определена обществена отговорност. Те са, разбира се, и научна организация, но работата на музея не е да поддържа професионалните интереси на група хора, които работят в тях. Той има други функции, като образователната например.

Трябва да може да стигне до гражданите. В интерес на истината, ДХС има много добри показатели по отношение на публиките. След срива в началото на прехода, през годините от 1990-та до днес със стабилни стъпки броят на посетителите се повишава всяка година. Но мисля, че много ясно се усеща липсата на хората от Габрово и региона.

Те трудно влизат в ДХС. Възможно най-грешният подход е да обвиняваме самите тях. Ако някой не влиза в музея, това е проблем на самия музей. И ти трябва да намериш начин да го решиш.

Тенденцията за увеличаване на туристите има накъде да се развива. А руските туристи отново са тук. Те са в България. Въпросът е дали ние успяваме да ги привлечем да дойдат от морето във вътрешността на страната.

Трябва да мислим за дългосрочна стратегия, която да е различна, например спрямо пътуващите българи. Това е най-бързо растящият дял на туризма. Вътрешният туризъм, уикенд туризмът. Но няма как да отидеш на място, което не е провокирало интереса ти. Руските туристи, румънските туристи... Може би донякъде сърби и македонци, които пътуват до морето.

Това е въпрос на планиране, на усилия, на стратегическо мислене и специализирано разбиране на начина, по който функционира туризмът. Затова аз се оглеждам за хора, които могат да бъдат полезни с такова знание. Този летен сезон отива полека към края си и ни е нужна една добра подготовка за догодина".

В заключение Маргарита Доровска казва пред вестник "100 вести":

ДХС винаги е имал международни амбиции и присъствие и това е нивото, което трябва да поддържа. Когато сам си вдигнал високо летвата, трябва да държиш билото високо.