Американската армия се ориентира към зелени технологии и Пентагонът поръча на General Motors (GM) високопроходим автомобил, движещ се с водород, който ще бъде използван в зоните на бойни действия, главно при разузнавателни мисии.
Този електрически автомобил, който сам произвежда енергията си, ще бъде 4х4, базиран на пикапа Colorado на Chevrolet, разкри вчера най-големият американски автомобилен концерн без да посочи повече подробности. Не е известна нито датата, на която ще започне производството, нито датата на доставката. GM припомня само, че ще споделя с американската армия два производствени центъра (в Понтиак и Уорън в северния щат Мичиган), предназначени за разработване на водородната технология.
Според информиран източник GM и изследователският център на американската армия TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center) са в процес на разработване и проектиране на този автомобил с горивна клетка, който отделя в атмосферата единствено водна пара.
Технологията, която ще използва най-големият американски автомобилостроител, ще е различна от разработената през 2013 г. в партньорството му с японската компания Honda, твърди говорителят Дан Флорес. Двете компании работят заедно по ново поколение система за задвижване с горивна клетка, която може да се произвежда на ниска цена и масово.
Детройтският автомобилен гигант и TARDEC направиха сътрудничеството си официално, като в края на септември подписаха договор. „Това е договор за няколко години, за производство на разузнавателен автомобил, оборудван с горивна клетка”, подчерта Дъг Халоус, говорител на армейския изследователски център.
Въпреки високата си себестойност и специфичните трудности, свързани с инфраструктурата и съхранението, изискващи огромни, здрави резервоари, американската армия, която иска да се освободи от зависимостта от бензина на бойното поле, намира множество преимущества в автомобила на водород. Той ще е тих (по-малко шумен от обикновените автомобили), поради което ще бъде много по-трудно откриваем за врага, подчертава Флорес.
При задвижването с водород се отделя малко топлина, което е предимство при всички видове операции по събиране или предаване на информация. Тези задачи обикновено изискват дизелови генератори и цяла логистична мрежа за зареждане с гориво, отбелязва още Дан Флорес. На практика задвижването с водород осигурява значително количество електроенергия, способна да захранва различни устройства за предаване на информация и комуникация на терен.
„Автомобилът на водород е тих, което със сигурност помага при множество специфични дейности на армията”, потвърждава висш американски военен, пожелал анонимност.
Намаляването или отпадането на нуждата от изкопаеми горива за генериране на енергия на мястото на бойните действия не само облекчава логистиката, а също намалява разходите за поддръжка и премахва риска от нападение срещу конвои с гориво, след като се разположат мобилни части, способни да произвеждат необходимата енергия.
От 2012 г. Пентагонът провежда изпитания в Хавай - щат, който внася основната част от енергията си - на автомобили 4х4 на водород, доставени от GM. Автомобилопроизводителят е снабдил американската армия и с пикап на водород, базиран на модела Chevrolet Silverado. Този автомобил обаче е предназначен основно за доставка на пратки.
GM, който през 2003 г. продаде военното си подразделение на General Dynamics, от август започна да доставя на армията до 55 000 дизелови двигателя Duramax за лекия тактически автомобил JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), заместник на военните камиони Humvee.
Автомобилната компания се надява, че изпитанията на Пентагона, които ще се извършват в продължение на 12 месеца при екстремни условия (подлагане на многократни удари и вибрации на водородните резервоари и свързващите ги дюрити), ще й помогнат да събере ценна информация, за да навакса изоставането си от конкурентите.
Във водородната война между големите автомобилостроители за момента надделяват Hyundai, който продава своя модел ix35 от 2013 г. в Калифорния, и Toyota с нейния модел Mirai, който е в продажба от тази година. Honda обещава да пусне на пазара автомобила си FCV през март догодина, докато Daimler (Mercedes-Benz) и BMW работят всеки по свой сериен модел. GM обещава да пусне масов автомобил на пазара до 2020 г.
Източник: БТА