Готов е вторият годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране). Проучването представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации, представителна за българските шофьори на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво. Той ще бъде представен от организаторите и партньорите на специално мероприятие за медиите и други заинтересовани страни на 23-и октомври 2019 г. от 11 ч. в зала „Роял“ на хотел “Балкан”. През 2019 г. данните за изследването бяха събирани изцяло онлайн на www.sdindex.bg. По този начин организаторите от SDI Застрахователен брокер успяха да получат по-голям брой отговори и по-висока надеждност на резултатите.
Официалният доклад от проекта SDIndex предлага задълбочен анализ на получените резултати. Тази година в проекта бяха включени нови елементи, най-важният от които бе специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Докладът за 2019 г. съдържа повече и по-изчерпателна информация, тъй като обхваща повече групи водачи и по-голям брой отзовали се шофьори (над 56 хиляди), попълнили своите анкети онлайн. Особено интересни за професионалистите в сферата на пътната безопасност са данните от проучването сред водачите на камиони и автобуси. Както и през 2018 г., пълният текст на доклада ще бъде публикуван и достъпен за свободно ползване на www.sdindex.bg.
Като основни рискови фактори при шофьорите на леки и лекотоварни автомобили отново са откроени пренебрегването на ограниченията на скоростта и разсейването по време на шофиране. 70% от високорисковите шофьори на леки и лекотоварни автомобили са били глобявани през последните 12 месеца, а всеки пети е имал пътен инцидент. Тези рискови фактори са водещи и при шофьорите на камиони и автобуси, като сред техните поведенчески прояви се допълват разговорите с пътници или колеги по време на шофиране и превишението на скоростта, заради “гоненето на графика”. Показателни са данните, че основната група от високорискови шофьори на камиони и автобуси (27%) работи по над 60 часа седмично.
И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.
Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране, за българските водачи на леки и лекотоварни
автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83.3.
Организатор на изследването е SDI Застрахователен брокер, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в България. В екипа на изследването влизат изследователска и консултантска агенция Explica и комуникационна агенция APRA Porter Novelli. Инициативата се осъществява с медийната подкрепа на Нова Броудкаст
Официалният доклад от проекта SDIndex предлага задълбочен анализ на получените резултати. Тази година в проекта бяха включени нови елементи, най-важният от които бе специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Докладът за 2019 г. съдържа повече и по-изчерпателна информация, тъй като обхваща повече групи водачи и по-голям брой отзовали се шофьори (над 56 хиляди), попълнили своите анкети онлайн. Особено интересни за професионалистите в сферата на пътната безопасност са данните от проучването сред водачите на камиони и автобуси. Както и през 2018 г., пълният текст на доклада ще бъде публикуван и достъпен за свободно ползване на www.sdindex.bg.
Като основни рискови фактори при шофьорите на леки и лекотоварни автомобили отново са откроени пренебрегването на ограниченията на скоростта и разсейването по време на шофиране. 70% от високорисковите шофьори на леки и лекотоварни автомобили са били глобявани през последните 12 месеца, а всеки пети е имал пътен инцидент. Тези рискови фактори са водещи и при шофьорите на камиони и автобуси, като сред техните поведенчески прояви се допълват разговорите с пътници или колеги по време на шофиране и превишението на скоростта, заради “гоненето на графика”. Показателни са данните, че основната група от високорискови шофьори на камиони и автобуси (27%) работи по над 60 часа седмично.
И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.
Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране, за българските водачи на леки и лекотоварни
автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83.3.
Организатор на изследването е SDI Застрахователен брокер, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в България. В екипа на изследването влизат изследователска и консултантска агенция Explica и комуникационна агенция APRA Porter Novelli. Инициативата се осъществява с медийната подкрепа на Нова Броудкаст