Sex made in BG: евтин и достъпен
Sex made in BG: евтин и достъпен / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Българската организирана престъпност владее значителни сегменти от секс-пазарите в Западна Европа. Но секс-индустрията има клиентела също и в България. Сред най-доходоносните вътрешни пера е курортната проституция.

Данните са от изследването "Сексуалната експлоатация в България: митове и действителност". Негови автори са Георги Петрунов, Антоанета Василева, Васил Миков, Ива Пушкарова, Йонко Грозев и Наташа Добрева.

Бум на секс експорта

Между 8000 и 12 000 българки са на международния секс-пазар. Годишно те изкарват за организираната престъпност в България сумата от около 1 млрд. евро. Но секс-индустрията поддържа своята клиентела и на вътрешния пазар. Само през 2010 г. откритите от полицията „горещи точки" на проституцията в страната са 156, а закритите обекти - 1 078.

Според изследване на Риск Монитор между 5 хил. и 8 хил. жени в България си изкарват хляба със секс, като в над 90% от случаите „свободната професия", както и навън, се управлява от криминални мрежи.

Лов и банкети плюс секс

България остава сред страните в ЕС с най-високо потребление на секс-пазара, въпреки че шампионите са в Испания и Скандинавия. Така например 39% от мъжете в Испания са плащали поне веднъж в живота си за секс услуги. В Норвегия делът им е 11 на сто, а във Финландия - 13%. В България едва 2,8% са заявили, че са търсили платен секс, но около 5 на сто са отказали да отговорят. 92,7% са били категорични, че никога не са търсили платен секс. Експертите обаче смятат, че в България интересът към секс-услуги е доста по-висок от заявения. Типично за вътрешното потребление в България е използването на платена любов при събирания на мъже - лов, банкети, бизнес срещи.

Основната клиентела на проститутки са посетители на еротични барове, таксиметрови шофьори, бизнесмени и чуждестранни туристи на българското Черноморие. Половината от таксиметровите шофьори и 2/3 от любителите на нощни заведения в България заявяват, че са използвали няколко пъти една и съща проститутка. Основната част плащат най-често между 31 и 99 лв., което покрива средния слой в пазара на проституция. Не е малък процентът и на анкетираните, които използват услугите на проституиращи от ниския слой и обикновено плащат между 15 и 30 лв.

Секс - туризъм

Но най-солидният пазар на платен секс са българските черноморски курорти. Златни пясъци, Слънчев бряг и Албена са в топ 3 на курортната проституция. Заедно с пограничните райони и лукс-хотелите в големите градове, морските курорти са магнит за любителите на секс-туризма. Основната част от чужденците, потребители на курортния секс, са граждани на държави от Европейския съюз - Великобритания (20,5%), Германия (13%).

Всеки втори чужденец със секс оферта

Повече от половината анкетирани чужденци в изследването за проституцията в България са получили предложение за платени секс услуги при престоя си в страната. При една пета предложението е било направено директно от улична проститутка. В повечето случаи офертите са дошли от посредници - персонал на заведение или хотел и шофьори на таксита.

От 50 до 99 евро

За чужденците цената е по-висока, отколкото за българи. Най-голяма част от туристите са плащали от 50 до 99 евро на секс услуга. Такива са цените в еротичните барове по Черноморието. В клубовете от средна ръка цената за сеанс е между 31 и 49 евро. Немалка част от чуждите туристи са ползвали и платен секс от улични проститутки. Най-често консуматорите на платения секс са го правили веднъж (27,9 на сто) или два пъти (39,5 на сто). Някои от анкетираните са ползвали платени секс услуги и по пет пъти за престоя си в България.

Лесната жива плът

Като се тегли чертата остава обобщението, че 1/5 от анкетираните чуждестранни туристи са ползвали платени секс услуги по време на престоя си в България. Това потвърждава хипотезата, че чужденците са значима група потребители на секс пазара в България. А основната причина за използване на платен секс в България, посочена от анкетираните чуждестранни туристи, е по-ниската цена спрямо държавите, от които идват. Друга причина е лесният достъп. В масовия случай той се осигурява от мрежи посредници, които рекламират обектите и захранват секс-пазара.