София получава оценка D (при най-висока А и най-ниска F от латинската азбука) и се нарежда на 20-то място от 42 изследвани европейски града в класацията за градска среда. Столицата ни дори изпреварва емблематични места като Мадрид, Лондон, Рим и Виена, съобщиха от екологичното сдружение "За Земята".
Докладът "Благодарим за споделянето", изготвен от Clean Cities Campaign - коалиция от над 80 европейски граждански организации, с които си партнира екологичното сдружение, подрежда градовете по четири критерия, които могат да бъдат управлявани от местните власти: наличие на споделени услуги за микромобилност (велосипеди, електрически велосипеди и тротинетки под наем), автобуси на градския транспорт с нулеви емисии, наличие на споделени услуги за превоз с електрически автомобили и обхват и достъпност на обществената инфраструктура за зареждането на електромобили. Подобна класация се прави за първи път на континента и изводите са повече от интересни.
София получава всъщност еквивалента на "Среден 3" по българската система за оценяване, а сравнително добрата позиция се дължи по-скоро на лошото общо представяне на голяма част от европейските градове, както и на два специфични фактора за града, допълват от "За Земята".
Разликата с лидерите е голяма - столицата на България е получила 35,8 процента от възможния максимум точки, докато градовете с оценка "А" отговарят на над 80 на сто от критериите в доклада на коалицията.
Министър Гвоздейков: Ще бъдат инвестирани над 1,5 млрд. с транспортната свързаност
Сравнително доброто ниво на електрификация на градския транспорт в София е основната причина тя да не бъде в дъното на класацията. Това в голяма степен е следствие от запазването на голямата тролейбусна мрежа, стартирала още през 1941 г. в града и развита основно до 1989 г. Влияние оказват и допълнителните инвестиции в електрически автобуси в последните години – нещо, в което много градове в Европа очевидно изостават. С оценка 6,8 от 10 столицата ни дели 3-то място с Хелзинки в по-малката класация за навлизането на автобуси с нулеви емисии в градския транспорт.
Частната инициатива също оказва влияние, като София се представя не толкова лошо и в подреждането за налични споделени електрически автомобили. Това обаче не се дължи на предвидливо и устойчиво градско управление. В столицата от няколко години съществува частен оператор за бързо краткосрочно наемане на електрически автомобили под наем, който предлага около 600 електромобила на гражданите и гостите на София.
В същото време най-големият български град е на едно от последните места в областта на микромобилността на континента (критерият се отнася до наличие на велосипеди, електрически велосипеди и други устройства за микромобилност) и отбелязва само 2,2 точки от 10 в четвъртата категория – за наличната публична инфраструктура за зареждане на електромобили.
София се класира много добре по отношение на електрификацията на автобусите от градския транспорт, както и добре при споделените електрически автомобили, но изостава доста по отношение на микромобилността и инфраструктурата, се посочва още в съобщението.
Докладът "Благодарим за споделянето", изготвен от Clean Cities Campaign - коалиция от над 80 европейски граждански организации, с които си партнира екологичното сдружение, подрежда градовете по четири критерия, които могат да бъдат управлявани от местните власти: наличие на споделени услуги за микромобилност (велосипеди, електрически велосипеди и тротинетки под наем), автобуси на градския транспорт с нулеви емисии, наличие на споделени услуги за превоз с електрически автомобили и обхват и достъпност на обществената инфраструктура за зареждането на електромобили. Подобна класация се прави за първи път на континента и изводите са повече от интересни.
София получава всъщност еквивалента на "Среден 3" по българската система за оценяване, а сравнително добрата позиция се дължи по-скоро на лошото общо представяне на голяма част от европейските градове, както и на два специфични фактора за града, допълват от "За Земята".
Разликата с лидерите е голяма - столицата на България е получила 35,8 процента от възможния максимум точки, докато градовете с оценка "А" отговарят на над 80 на сто от критериите в доклада на коалицията.
Министър Гвоздейков: Ще бъдат инвестирани над 1,5 млрд. с транспортната свързаност
Сравнително доброто ниво на електрификация на градския транспорт в София е основната причина тя да не бъде в дъното на класацията. Това в голяма степен е следствие от запазването на голямата тролейбусна мрежа, стартирала още през 1941 г. в града и развита основно до 1989 г. Влияние оказват и допълнителните инвестиции в електрически автобуси в последните години – нещо, в което много градове в Европа очевидно изостават. С оценка 6,8 от 10 столицата ни дели 3-то място с Хелзинки в по-малката класация за навлизането на автобуси с нулеви емисии в градския транспорт.
Частната инициатива също оказва влияние, като София се представя не толкова лошо и в подреждането за налични споделени електрически автомобили. Това обаче не се дължи на предвидливо и устойчиво градско управление. В столицата от няколко години съществува частен оператор за бързо краткосрочно наемане на електрически автомобили под наем, който предлага около 600 електромобила на гражданите и гостите на София.
В същото време най-големият български град е на едно от последните места в областта на микромобилността на континента (критерият се отнася до наличие на велосипеди, електрически велосипеди и други устройства за микромобилност) и отбелязва само 2,2 точки от 10 в четвъртата категория – за наличната публична инфраструктура за зареждане на електромобили.
София се класира много добре по отношение на електрификацията на автобусите от градския транспорт, както и добре при споделените електрически автомобили, но изостава доста по отношение на микромобилността и инфраструктурата, се посочва още в съобщението.