Тежък инцидент с изтребител на българските военно-въздушни сили беляза днешния ден. МиГ-29 с един пилот на борда изчезна от радарите при учение край Шабла тази нощ. Открити са отломки от самолета, но засега няма следа от пилота майор Валентин Терзиев. Спасително-издирвателната операция продължава.

43 минути след полунощ. Самолетът МиГ-29, пилотиран от майор Валентин Терзиев, губи радиовръзка и изчезва от радарите. Веднага започва спасителна акция. „Майор Терзиев е пилот първи клас, отличен пилот, подготвен. Досега не е имал никакви забележки и неизпълнение на задачи и летателни качества”, обясни служебният премиер Стефан Янев и допълни, че по време на учението майор Терзиев е изпълнявал задача в нощни условия по светеща цел. Тя е била пусната от друг самолет, което е стандартна процедура. След това обаче нещо се е объркало. „Летящата цел се е отворила, за съжаление, нещо в самата мишена се е объркало и тя е тръгнала с по-висока вертикална скорост да пада, което е наложило допълнителна маневра от страна на майор Терзиев. При извършване на маневрата, той е поразил целта, което е заснето от другия самолет. След това е докладвал, че я поразил, малко след това връзката е прекратена”, добави Янев.

Военен самолет на ВВС падна край Шабла, издирват пилота
 

Около 10 часа сутринта беше намерена спасителната жилетка на пилота. Намерени са отломки и материали, които вече са обект на разследване. „Черната кутия все още не е намерена и по този повод операцията ще продължи утре и в следващите дни. Едно от местата, което се предполага, че могат да бъдат останките на самолета, е на доста голяма дълбочина от порядъка на 70 метра”, каза още служебният министър-председател.

„За съжаление, предвид времето, което е минало от часа на инцидента, и всички налични данни по отношение на температурата на водата, течение, независимо колко е здрав човек и организмът му, надеждите за намирането на нашия пилот не са големи”, обясни Стефан Янев.

Техническото състояние на самолета е било добро, заяви министър-председателят, а причината за инцидента все още не е ясна. Има различни хипотези и нито една от тях не се изключва.

Работи се по всички възможни версии за инцидента с падналия самолет край Шабла
 

Изтребителите МиГ-29 все още са най-новите бойни самолети в българските военно-въздушни сили. Получени са още от Българската народна армия в края на 80-те години. Съветският съюз доставя у нас общо 22 самолета - 4 двуместни учебно-бойни и 18 бойни самолета. За времето си това е един от най-добрите, мощни и евтини за експлоатация изтребители. Постепенно обаче и тази техника остарява - както физически, така и морално. През годините имаше няколко предложения за модернизация на изтребителите, но в крайна сметка се стигаше само до ремонти, удължаващи живота им, посочва NOVA.

През годините няколко самолета бяха загубени в авиоинциденти. През 1994 година при полет на малка височина с МиГ-29 загива командирът на авиобаза Равнец полковник Иван Даев. Другият загубен в инцидента самолет е учебно-боен МиГ-29 край село Голям Чардак през 2012-а година. Двама пилоти катапултират успешно.

На този етап у нас служат около 15 изтребителя, от които три двуместни. Реално, в полетно състояние са 6-8 МиГ-29. Според военни експерти, без черните кутии, отговор на въпроса какво се е случило в пилотската кабина на МиГ-29, трудно може да се намери. Те обаче допускат различни хипотези, довели до инцидента, една от които е пилотска грешка.

„Той може така да загуби ориентация и да се блъсне във водната повърхност. Което е най-нещастният случай“, обясни авиоекспертът Ангел Борисов.

Янев за инцидента край Шабла: Надеждите за намирането на нашия пилот не са големи
 

Опитът на пилота кара експертите да вярват, че непредизвикана грешка е малко вероятна. Затова потърсиха причините и в условията, при които майор Терзиев е летял.

„Действията над море винаги са по-сложни, отколкото по суша. Липсват много от обичайните ориентири”, коментира бившият военен министър Тодор Тагарев.

„Затова често с кулата се обменя информация и пилотът пита: „Небе или земя“, тоест, да се издига нагоре или да снишава, защото той нищо не вижда“, добави Борисов.

Не на последно място специалистите допускат техническа неизправност в изтребителя да е довела до падането на самолета. Причината била дългият стаж на МиГ-овете във Военновъздушните сили.

Колеги на изчезналия след инцидента летец майор Терзиев: Той е отличен професионалист (ВИДЕО)

„Днес беше споменато, че специално тези са от 89-а година. МиГ-29 в България има и от по-рано“, каза бившият военен министър Велизар Шаламанов.

„Много голяма част от самолетите не летят, което води до неритмична подготовка на самите пилоти“, добави авиоекспертът Димитър Ставрев.

Според Шаламанов обаче по-големият проблем бил, че тези изтребители не са модернизирани.

„Всички говорим за изкуствен интелект, всички говорим за сензори, един съвременен самолет като F-16, който придобиваме, има тези възможности в електрониката“, посочи той.

Извън възможните хипотези за инцидента, експертите забелязват и друго – майор Терзиев вероятно не е успял да се катапултира.

„Чисто технически, ако има катапултиране, трябваше да има и сигнал от това, че е на вода с лодка и маяк“, смята Шаламанов.

Катастрофи и инциденти с български военни самолети и хеликоптери през годините

Кога ще бъдат открити черните кутии, съдържащи отговорите на всички въпроси, остава неясно.

„Има случаи на катастрофирали самолети, в които месеци по-късно черната кутия се намира, има и случаи, в които никога не се намира“, каза Тагарев.

До изясняване на случая, по думите на специалистите, на МиГ-овете няма да се лети. Експертите са лаконични и за шансовете на пилота да е оцелял.

„Това, че се намери жилетката, е само един минус. Минус за живота на пилота“, смята Борисов.
 

"При такъв инцидент има различни версии и причини. Техниката на пилотиране трябва да се поддържа непрекъснато, много е важно какво е било времето, понякога в смутена атмосфера самолетът не може да издържи, важна е също добрата поддръжка на самолета, техническото състояние трябва да е перфектно", това каза в предаването "Денят на живо с Наделина Анева" по NOVA NEWS кап. Иван Марков, авиоинструктор.

Той допълни, че е възможна и летателна грешка, която може да се случи и на най-опитния пилот. За него, за да се минимизират те, е нужно редовно летене.

"Пилотът е пилот, когато лети, това важи за ВВС и гражданската авиация", категоричен бе авиоинструкторът.