/ iStock

Европейската комисия предлага премахване на хартиените талони за регистрация на автомобилите и мерки срещу манипулиране на километражи.

коли
iStock

Миналия месец стана ясно, че Европейската комисия предлага промени в правилата за пътната безопасност и регистрацията на моторните превозни средства. Променените правила ще отчетат нарастващия брой на електромобилите и предвиждат по-строги технически прегледи.

Комисията предлага да се преразгледат три директиви: относно периодичните технически прегледи на превозните средства, документите за регистрация на превозни средства и пътните проверки на търговските превозни средства.

Европейски нюзрум: Къде в Европа има най-много и най-малко смъртни случаи по пътищата

enlightenedПремахване на хартиения талон

ЕК предлага издаване на електронни сертификати за регистрация на превозни средства и периодични тестове и обмен на данни чрез обща платформа за опростяване на административните процеси. Така хартиените талони у нас ще отпаднат.

коли
iStock

enlightenedЕК предприема мерки за борба с манипулирането на километражи

Предложението е да се записва километражът на колите в национална база данни за трансграничен обмен на история на километража.  Сред предложенията е и пробегът да се отчита при всяка сервизна дейност на колата. 

Сред предложенията на ЕК е и взаимно признаване на сертификати за периодични технически прегледи - Осигуряване на трансгранично признаване на периодични технически прегледи, извършени в друга държава членка, за автомобили в продължение на шест месеца.

коли
iStock

От ЕК посочват, че застаряващият автомобилен парк също така увеличава риска от измами с километражите (т.е. връщане на километражите назад, за да изглежда, че превозните средства имат по-малък пробег, отколкото е в действителност).

Борбата с тази измама изисква актуализирани правила. Остарелите процедури и неизползването на съвременни технологии възпрепятстват прилагането и трансграничното сътрудничество, пишат още от ЕК.

ЕК предвижда и периодични технически прегледи за електромобили и по-стари автомобили (над 10 години), които да се правят всяка година.

коли
iStock

Предложенията ще бъдат разгледани от Европейския парламент и Съвета съгласно законодателната процедура.

След като бъде договорено, Комисията ще подготви необходимите изпълнителни актове за определени аспекти от прилагането на правилата.

В своята рамка за политиката на ЕС за безопасност на движението по пътищата за периода 2021-2030 г., Комисията отново пое ангажимент за амбициозната си цел за почти нула смъртни случаи и нула сериозни наранявания по пътищата на ЕС до 2050 г. („Визия нула“) и за намаляване на смъртните случаи и сериозните наранявания с 50% до 2030 г. От ЕК посочват, че тези предложения ще помогнат за постигането на тези цели и бяха обявени в Стратегията на Комисията за устойчива и интелигентна мобилност за 2020 г.

Колко са жертвите на пътя от началото на 2025 година

Комисията публикува най-новите данни за безопасността по пътищата през март 2025 г., които показват, че смъртните случаи намаляват постепенно в целия ЕС, но напредъкът остава твърде бавен.